Hefajstos światła: Christopher Boots i jego ręcznie robione lampy

Widać je na całym świecie, chociaż jest ich niewiele. Lampy Christophera Bootsa zrobiły furorę na wystawie nowojorskiego Hermèsa i w prywatnych wnętrzach koneserów designu.

zielna klasyczna sofa w zielonym wnętrzu

PARRALLELOGRAM w projekcie Sunday Age Savvy Shopper
Heather Nette King

Swoją pracownię prowadzi w Australii od 2011 roku. Dziś pracuje w niej 35 osób, ale nie tak dawno temu Boots zaczynał sam. Po ukończeniu wydziału wzornictwa przemysłowego National School of Design w Prahran (przedmieścia Melbourne) przez pięć lat był pilnym uczniem w firmie Geoffrey’a Mance’a. Tam nauczył się różnych technik związanych z projektowaniem i zdobył pierwsze szlify w branży oświetleniowej. Podstawy miał solidne, a zmysł designerski – nieprzeciętny. Ciągnęło go w stronę ekskluzywnych rozwiązań. Wysmakowane lampy – wiszące, stołowe i kinkiety – najpierw tworzył sam, ale jego prace cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że swoim nazwiskiem szybko zaczął sygnować projekty powstające w studiu zatrudniającym szereg ludzi.

żyrandol w kształcie wzoru chemicznego

BCAA-15

nietypowy żyrandol z małymi kloszami

Nepenthes

nietypowa lampa wisząca w złotym kolorze

Asterix

Mitologia i biologia

Tutaj wszystko tworzy się ręcznie, by z dbałością o precyzję wyeksponować użyty do produkcji szlachetny materiał – kwarc. Kryształy kwarcu, mosiądz i miedź to ulubione tworzywa do produkcji lamp, które czasem bywają świetlnymi rzeźbami.

obręcz ze świecącymi kryształami

Prometheus IV

dwa świecące pierścienie

DiamondRing

To jeden z powodów, dla których lampy Bootsa powstają w ograniczonej ilości, na zamówienie lub w krótkich seriach. Do współpracy projektant zaprosił specjalistów od ceramiki, dmuchaczy szkła czy kowali, którzy zajmują się miedzią. Dzięki rzemieślnikom wyszukane projekty nie są robione przez fabryczne maszyny. Forma lamp bywa zaskakująca, awangardowa, kształty – inspirowane organicznymi formami, ale jednak geometryczne.

duże czarne lampy z żółtymi wstawkami

BUCKY BLOCK GOLD

duże czarne lampy w aranżacji

BUCKY BLOCK GOLD

Projektant podkreśla związek z mitologicznym kultem światła sam jest porównywany z Hefajstosem

Lampy nawiązują też do tradycji mitologicznej, wpisując się razem ze swoją nowoczesną technologią w klasyczny wzorzec piękna znany ze starożytności. Projektant podkreśla związek z mitologicznym kultem światła, nadając swoim projektom takie nazwy jak Prometeusz. Sam jest porównywany z Hefajstosem – mitologicznym kowalem, który w dzisiejszych czasach wykuwa nowe formy, tyle że operując światłem.

wisząca złota bryła nad mężczyzną

OrpModel_HERO

żyrandol z trzech świecących pierścieni

Twentieth-Event

czarno-drewniane wnętrze

PHASE ONE IQ180

Oprac. na podst.:
Materiały prasowe Kooku / kookudesign.com/pl
christopherboots.com
Zdjęcia:
Materiały prasowe Kooku / kookudesign.com
christopherboots.com

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Magdalena Torczyńska-Moradi autor MAGAZIF.com

Pisze od ósmego roku życia, wyżywa się redaktorsko od 2007 roku. Łączy w sobie skrajności, o których boją się szepnąć nawet syczące S i złowrogie Ó z tysięcy stron, których dotknęła. Nigdy nie umiała rysować, śpiewać, grać na instrumentach ani w koszykówkę, więc pozostała jej rzeźba, tyle że w słowach. Robi to z przyjemnością, prowadząc własną firmę Tekstem. Redaguje, pisze i pilnuje, żeby inni robili to ładnie. W przyszłości ma zamiar też zadbać o najmłodszych czytelników, dokładając kilka cegiełek do rynku wydawnictw dziecięcych.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama