Aktualny motyw: Systemy modułowe

MECENAS MOTYWU

Neony na nowo

Powstały z myślą o zewnętrznej reklamie u progu XX w. Migotliwym blaskiem przecinały zmierzch, nęcąc przechodniów. Współczesne neony wykraczają poza najśmielsze wyobrażenia o nich… Stonowane i wygładzone przechodzą śmiało przez progi naszych mieszkań…

Neony na stałe zagościły w nowoczesnych wnętrzach zadziwiając swoją estetyką aranżacyjną

Od lamp wyładowczych do eleganckich kinkietów

Trudno powiedzieć co sprawiło, że dziś do neonów wracają czołowi światowi projektanci i architekci wnętrz. Sentyment? Niepowtarzalny charakter? Współczesne neony czerpią ze zdobyczy nauki, ich wypełnienia nie stanowi już gaz, a m.in. LEDowe lampy. Zmieniło się jeszcze jedno, neony na stałe zagościły w nowoczesnych wnętrzach zadziwiając swoją estetyką aranżacyjną. Niektóre z nich zadziwiają futurystycznym designem, który powstał z wykorzystaniem naturalnych materiałów o nieregularnej formie tj. kamie. Inne, oświetlające subtelnym, kolorowym światłem, odnalazły siłę wyrazu w geometrii.

Vincenzo De Cotiis: mistrz formy

Neonowa lampa podłogowa, wykonana z połączenia kamienia oraz odlewu mosiądzu, autorstwa Vincenzo De Cotiis (2018)

Przykładem takiego zaskoczenia z pewnością są luksusowe i nieoczywiste lampy neonowe zaprojektowane przez architekta Vincenzo De Cotiis. Motywem przewodnim dla prac artysty jest czas, a dokładniej to, w jaki sposób zmienia on materiały wykorzystywane w procesie twórczym. Pozwala on, aby materiał wykorzystywany podczas tworzenia nabrał „charakteru”, dostojnie zestarzał się.

Neonowe lampy podłogowe, powstałe z hematytu oraz odlewu mosiądzu, autorstwa Vincenzo De Cotiis (2018)
Neonowe lampy podłogowe, powstałe z hematytu oraz odlewu mosiądzu, autorstwa Vincenzo De Cotiis (2018)

Materiałami tymi są: patyna, czyli efekt korozji miedzi oraz jej stopów pod wpływem działania warunków atmosferycznych oraz… Surowce pochodzące z recyclingu, często charakteryzujące się znacznym zużyciem. Sam proces twórczy jest wynikiem nakładania na siebie warstw i uszlachetniania wykorzystywanych surowców dzięki zastosowaniu materiałów szlachetnych. W wyniku wręcz rzemieślniczej precyzji powstają formy naśladujące doskonale niedoskonałą naturę.

Unikalna w swojej formie neonowa lampa sufitowa łącząca w sobie szlachetność marmuru, przełamaną mosiądzem, uzupełniona przez postarzane szklane tuby, autorstwa Vincenzo De Cotiis (2017)

Prace Vincenzo De Cotiis, uważane za unikalne dzieła, są zauważane i rozpoznawane na całym świecie, za sprawą licznych wystaw oraz targów. Ze sztuką tego współczesnego artysty obcować można podczas wiodących międzynarodowych targów designu tj. Design Miami /Basel, Design Dubai, Art Paris, TEFAF czy PAD London.

Smukła neonowa lampa ścienna z marmuru, szkła murano, autorstwa Vincenzo De Cotiis (2018)

Eksponowane podczas wystaw, w galeriach sztuki, lampy Vincenzo De Cotiis, wprowadzają do tych sterylnych pomieszczeń dzikość i nieprzewidywalność natury. Jej surowość i zastanawiające piękno, powstałe jakby od „niechcenia”, „przez przypadek”. Z tym, że w przyrodzie, tak jak i w sztuce włoskiego artysty przypadków nie ma.

Victoria Wilmotte: neon geometryczny

Neonowa niebieska stołowa lampa – brama, wykonana dla Carpenters Workshop Gallery przez Victorię Wilmotte z zastosowaniem Corianu, czarnej stali ocynkowanej, neonu, szkła i anodowanego aluminium (2017)
Neonowa niebieska stołowa lampa – brama, wykonana dla Carpenters Workshop Gallery przez Victorię Wilmotte z zastosowaniem Corianu, czarnej stali ocynkowanej, neonu, szkła i anodowanego aluminium (2017)

Całkowitym przeciwieństwem formy przedstawionej powyżej, kreowanej przez włoskiego artystę i projektanta, jest sztuka Victorii Wilmotte. Ta francuska artystka i wizjonerka zakrzywionych przestrzeni znana jest z projektów tworzonych na zamówienie Ikea, Piasa, Land Rover, Made in Design, La Pierre de France, ClassiCon czy Carpenters Workshop Gallery.

Neonowa złota stołowa lampa – brama, wykonana dla Carpenters Workshop Gallery przez Victorię Wilmotte z zastosowaniem kamienia lawowego, stali chromowanej, neonu i mosiądzu (2017)
Neonowa złota stołowa lampa – brama, wykonana dla Carpenters Workshop Gallery przez Victorię Wilmotte z zastosowaniem kamienia lawowego, stali chromowanej, neonu i mosiądzu (2017)

Proces twórczy, któremu ulegają wybierane przez nią materiały, również porównać można do pracy rzemieślniczej. Z tą jednak znaczącą, charakterystyczną różnicą, że prace Victorii Wilmotte ulegają jej wizji do momentu, w którym nie osiągną precyzyjnej struktury, idealnych kątów i krzywizn. Podczas realizacji swoich projektów wykorzystuje najwyższej klasy i trwałości materiały tj. Corian (materiał powierzchniowy high-tech, mający szerokie zastosowanie wykończeniu wnętrz). Zastosowanie znajdują również naturalne surowce, jak skała lawowa.

Fot.: De Cotiis Gallery; Victoria Wilmotte