Aktualny motyw: Systemy modułowe

MECENAS MOTYWU

Drewno – sprawa wielkiej (równo)wagi

Mało znany w Europie, ceniony wśród projektantów, którym nieobca jest świadomość ekologiczna i dbałość o zrównoważony rozwój. Szeroko promowany przez amerykańskie stowarzyszenie AHEC, z którym współpracę podjął m.in. polski projektant Tomek Rygalik. Poznajcie czerwony dąb amerykański i zobaczcie, czym zachwyca.

Dbałość o sprawy naszej planety to temat rzeka. Problem jest palący i wzbudza wielkie emocje. Nic dziwnego, że kwestię zrównoważonego rozwoju podnosi się na najwyższych szczeblach władzy, również w odniesieniu do poszczególnych branż. Jedną z nich jest oczywiście ta związana bardzo silnie z zasobami naturalnymi i mająca realny wpływ na generowanie śladu węglowego – branża meblarska. Świadomość ekologiczna projektantów i architektów ostatnimi czasy bardzo wzrosła, jednak wciąż potrzebne są inicjatywy przypominające o wielkich możliwościach, które mają twórcy. Przede wszystkim zaś o możliwości wyboru – czy to rejonu, z którego sprowadzą surowiec, czy sposobu jego transportu, czy też wreszcie samego materiału. W tym kontekście bardzo przydatne są projekty, które robią wrażenie wizualne, a przy okazji niosą wartości dodane, tak jak projekty AHEC.

okrągły klejony blat z dębu amerykańskiego
Blushing Bar, Chan + Eayrs dla AHEC, fot. Giovanni Nardi

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council, AHEC) podkreśla, że fundamentem zrównoważonego rozwoju jest korzystanie z szeroko dostępnych naturalnych surowców, takich jak amerykański dąb czerwony. Ten gatunek drewna występuje najliczniej w amerykańskich lasach, a jego szybki przyrost (rocznie 55,2 mln m3) napawa optymizmem. Cechują go duża wydajność i wielki potencjał estetyczny – wśród różnych odmian czerwonego dębu amerykańskiego znajdziemy rozmaite odcienie (od jasnobrązowego do różowobrązowego), wyjątkowa jest też różnorodność jego usłojenia w zależności od regionu, z którego pochodzi drewno. Najwyraźniejsze różnice zauważymy między okazami pochodzącymi z północy i z południa Stanów Zjednoczonych, jednak właściwości zamawianego drewna będą się też różnić w zależności od konkretnego regionu. Warto dodać, że populacja dębu czerwonego obejmuje najliczniejszą grupę gatunkową.

kilka drewnianych obrobionych maszynowo elementów
AHEC

To właśnie duża dostępność i szybkie odradzanie się drzewostanu czerwonego dębu amerykańskiego stawia go w centrum zainteresowania projektantów, dla których ważna jest dbałość o zrównoważony rozwój. Oczywiście sama dostępność nie byłaby wystarczającym wabikiem dla architektów i designerów, którzy szukają materiału wyjątkowej urody i o wyjątkowych parametrach. Tu czerwony dąb amerykański również wysuwa się na pierwszy plan. Europa dopiero go poznaje – odkrywa, że w niczym nie ustępuje on dębowi ze Starego Kontynentu, a są obszary, w których wręcz zyskuje przewagę.

Uniwersalne drewno wysokiej klasy

Czerwony dąb amerykański dostępny jest w wielu różnych klasach, a więc nadaje się zarówno do wytwarzania długich elementów, takich jak ościeżnice, jak i do produkcji frontów kuchennych i innych mebli, nawet tych wymagających wielu długich i szerokich komponentów z czystego, wolnego od wad drewna. Jako drewno twarde, sztywne,  umiarkowanie wytrzymałe na zginanie i bardzo wytrzymałe na ściskanie świetnie sprawdza się do produkcji podłóg i schodów. Po odpowiedniej obróbce nadaje się także do zastosowań zewnętrznych, a jego wysoka porowatość sprawia, że można go dowolnie zabarwić. Jest konkurencyjny cenowo, warto się zatem zastanowić, czy nie użyć go zamiast innego, droższego gatunku drewna, nawet jeśli oryginalny kolor tamtego bardziej nam odpowiada – barwę w przypadku dębu czerwonego w końcu łatwo można zmienić.

cienki kawałek drewna trzymany pod słońce z przebiciami
AHEC

Dąb czerwony – schody, podłogi i meble

Drewno dębu czerwonego wyróżnia się szorstką teksturą i prostym usłojeniem, a także dużą podatnością na wyginanie podczas obróbki cieplnej. Łatwo daje się polerować, kleić i barwić, doskonale wchłania bejce, oleje i farby, dlatego łatwo można dopasować jego kolor do innych detali we wnętrzu. Tworzone są z niego zarówno wysokogatunkowe podłogi oraz schody, jak i piękne meble. Klasę i wysoki potencjał tego materiału odkrył Tomek Rygalik, który tworzy we współpracy z AHEC i Swallow’s Tail Furniture .

Na uwagę zasługuje też np. ekskluzywna kolekcja mebli Dovetail zaprojektowana przez Bena Fowlera dla firmy John Lewis & Partners – wszystkie jej elementy wykonano z czerwonego dębu. Mamy tu kredensy i komody, wszystkie z charakterystycznym połączeniem „na jaskółczy ogon”. Do powstania kolekcji przyczyniły się wyniki badań dotyczących wszechstronnego zastosowania czerwonego dębu, które AHEC dostarczyło sieci John Lewis & Partners.

szafka z witrażem Dovetail z niepomalowanego jasnego drewna
Dovetail, Ben Fowler dla John Lewis & Partners
detale szafki Dovetail z niepomalowanego jasnego drewna
Dovetail, Ben Fowler dla John Lewis & Partners
otwarta szafka Dovetail z niepomalowanego jasnego drewna
Dovetail, Ben Fowler dla John Lewis & Partners

Z kolei Rubra  to długi i wysoki stół przypominający bar oraz krzesła do kompletu, które mieszczą się pod stołem. Meble, oczywiście wykonane z czerwonego dębu amerykańskiego, zaprojektował Sebastian Cox i pokazano je podczas targów Interzum 2019 w Kolonii na stoisku AHEC. Obok zaprezentowano Blushing Bar wykonany przez Sebastiana Coxa i jego zespół według projektu studia Chan + Eayr. Okrągły modułowy bar, który  zabarwiono, wpuszczając w drewno czerwony tusz do kaligrafii, można też było zobaczyć na wystawie Wallpaper Handmade X: With Love w Mediolanie.

drewniany stół Rubra z krzesłami w zestawie
Rubra, Sebastian Cox dla AHEC
drewniany stół Rubra z krzesłami chowanymi pod stołem
Rubra, Sebastian Cox dla AHEC
detale drewnianego stołu Rubra
Rubra, Sebastian Cox dla AHEC
okrągła wyspa Blushing Bar z dębu na drewnianej podłodze
Blushing Bar, Chan + Eayrs dla AHEC, fot. Giovanni Nardi

Jak widać, potencjał czerwonego dębu amerykańskiego dostrzeżono również po naszej stronie oceanu. I co najważniejsze – doceniają go projektanci, dla których stał się wdzięcznym materiałem do obróbki, konkurencyjnym cenowo i wręcz bezkonkurencyjnym, jeśli chodzi o odnawialność. Działań promujących projektowanie w duchu zrównoważonego rozwoju jest coraz więcej, a AHEC dokłada swoją cegiełkę, wprowadzając uniwersalny i wysoce odnawialny czerwony dąb amerykański do pracowni projektowych, a z nich prosto na salony.

detal Blushing Bar zaokrąglona drewniana krawędź blatu
Blushing Bar, Chan + Eayrs dla AHEC, fot. Giovanni Nardi
kawałek drewna podczas ręcznej obróbki
AHEC

Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe AHEC

Aktualności

Tomek Rygalik podczas spotkania z AHEC
Studio Rygalik i AHEC jednoczą siły: efekty współpracy już jesienią

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) już jesienią zaprezentuje niezwykły projekt we współpracy z uznanym polskim projektantem, Tomkiem Rygalikiem, prowadzącym Studio Rygalik. Głównym celem tego przedsięwzięcia będzie pokazanie potencjału pięknego i wysoce odnawialnego materiału, jakim jest czerwony dąb amerykański.

wnętrza

srebrna szafka kuchenna zlewozmywak na środku eleganckiego dużego pomieszczenia
Urządzanie kuchni w luksusowym stylu

Myśląc o kuchni, mamy przed oczami designerskie meble, ale także kuchenne sprzęty. Co powinniśmy wiedzieć, aby nie być w tyle? Pokazujemy Wam nowości ze świata kuchni premium, które są nie tylko ładne, ale i funkcjonalne.

trendy

wnętrze hotelu Mercure Budapeszt od Tremend bar na podwyższeniu z kolorowymi krzesłami przy małych stolikach
Być jak superhero: czy architekci uratują planetę?

Wszechobecny plastik, tony śmieci w oceanach, smog… Ochrona środowiska to już nie tylko moda, ale konieczność. W ratowanie planety angażuje się coraz więcej środowisk – artyści, przedstawiciele branży modowej, a także… architekci. W jaki sposób chronią środowisko?

trendy

projekt domu symbiotycznego od bxbstudio w kształcie stodoły ze zbiornikiem
Prawdziwie blisko natury: Dom Symbiotyczny

Akwarium kąpielowe, kurnik na aplikację i szklarnia? Dom Symbiotyczny na nowo definiuje współczesny styl życia, który polega na powrocie do tradycyjnych zasad symbiozy z naturą przy jednoczesnym zachowaniu komfortu oraz najnowszych zdobyczy technologicznych. To dom, który odbudowuje relacje człowieka z otoczeniem, włączając go w obieg ze środowiskiem naturalnym.

Wyposażenie

szara modułowa sofa Merida od Gala Collezione w przestronnym salonie obok skóry z białego tygrysa
Wypoczynkowy system modułowy – najlepszy sposób na oryginalny salon

Salon to centrum domowego życia. Bez względu na to, czy funkcjonuje w nim na co dzień kilkoro domowników, czy jest to przestrzeń należąca do singla – jej zadaniem jest zapewnić warunki do komfortowego wypoczynku. By mu sprostać, warto urządzić ją tak, by dopasowywała się do stylu życia, a jednocześnie przyczyniała się do wyjątkowej regeneracji ciała i ducha. Jak to zrobić?

Wyposażenie

wyjątkowe drewniane krzesło DUNE od GOOD INSIDE w aranżacji w piasku na plaży
Drewno we wnętrzach: ponadczasowość i niewymuszona elegancja

Na czym polega fenomen materiału, który mimo upływu lat i rozwoju technologii jest niezmiennie jednym z najchętniej wybieranych elementów wykończeniowych we wnętrzach? Oto powody, za które tak bardzo cenimy drewno.

Tomek Rygalik

Czytaj więcej

Aktualności

dwóch mężczyzn podczas procesu produkcji siedziska sofy
Nobonobo: marka Inspirium zmienia nazwę

Już pod nową marką Nobonobo kolekcje uzupełnią meble zaprojektowane przez Tomka Rygalika, jej dyrektora artystycznego. Radykalne zmiany są wyrazem zmian, które obejmą markę działającą od 2010 roku.

Aktualności

kilkanaście osób na tle logo 9design
Tomek Rygalik dyrektorem artystycznym Inspirium

6 czerwca, w warszawskim salonie 9design w Warszawie, odbył się pierwszy z cyklu Wieczór Architektów. Głównym punktem spotkania był wykład uznanego projektanta, kuratora i doktora sztuki Tomka Rygalika, połączony z zapowiedzią jego współpracy z marką Inspirium. Nowy dyrektor artystyczny zdradził wstępne założenia linii i bezsprzecznie oczarował gości piękną opowieścią o istocie designu.