Aktualny motyw: Łódź Design Festival 2021

Łódź Design Festival - logo

Mecenas motywu

Przestrzeń, która zaostrza apetyt cz. IV: Melodia dla podniebienia

Słuch nie jest naszą najmocniejszą stroną, ale dźwięki otoczenia silnie oddziałują na samopoczucie i apetyt. Zbyt głośna muzyka lub niewłaściwie dopasowana do charakteru lokalu, a zarazem nieodpowiednia akustyka potrafią doprowadzić do szewskiej pasji. Melodia dla podniebienia wymaga przemyślenia i trzymania się pewnych zasad.

Słyszymy dźwięki od 20 Hz do 20 kHz i potrafimy rozróżnić niemal pół miliona tonów. Zmysł słuchu ma ogromny wpływ na nasz nastrój, dlatego chcąc go sobie poprawić często włączamy jakieś radosne bądź kojące dźwięki. Unikamy z kolei tych, które według badań Uniwersytetu w Newcastle, uznawane są za najbardziej irytujące, np. drapanie widelcem po talerzu, skrzypienie kredy na tablicy, wiertarka elektryczna czy ocierające się o siebie dwa kawałki styropianu. W przypadku lokali gastronomicznych zadbać należy w pierwszym rzędzie o odpowiednią akustykę, a dopiero potem pomyśleć o muzycznym tle.

człowiek zatykający uszy od za dużej ilości decybeli
Od poziomu 85dB dźwięk wpływa na reakcje fizjologiczne

Czytaj poprzednie części cyklu Przestrzeń, która zaostrza apetyt, oraz .


Bez akustyki nie ma muzyki

Już na etapie projektowania lokalu gastronomicznego trzeba rozważyć rozwiązania akustyczne, które stłumią niepożądane dźwięki. Wszędzie tam, gdzie przebywa duża ilość osób, jest to – po prostu – wskazane. Hałas męczy, zniechęca i zmniejsza apetyt. Odbiera również takim miejscom poczucie prywatności, które chcemy mieć, gdy spotykamy się w restauracji z rodziną czy znajomymi. I chcemy w komforcie słyszeć siebie nawzajem, nie uczestnicząc biernie w rozmowach prowadzonych przy innych stolikach. Idealny poziom dźwięku przy którym możemy swobodnie rozmawiać wynosi: od 55 do 65 dB (decybeli).
W restauracji – jeśli nic z tym się nie zrobi – poziom ten wyniesie około 70 dB, a przy nim musimy w rozmowie podnieść głos. Od poziomu 85 dB hałas zaczyna być szkodliwy i wpływa na reakcje fizjologiczne.

białe wnętrze sali bankietowej z jasną podłogą
Eleganckie panele akustyczne Rockfon mocowane do sufitów, wykonane ze skalnej wełny mineralnej.

Podczas projektowania lokali gastronomicznych uwzględniajmy to, że dźwięk pochłaniają powierzchnie tekstylne – zasłony, tapicerowane meble, ewentualnie dywany czy wykładziny. Hałas neutralizują również panele, np. sufitowe, a dalej – różnego rodzaju przesłony i przepierzenia z odpowiednią teksturą, przy czym warto również wykorzystywać rozwiązania architektoniczne na bazie roślinności. Od lat 60. ubiegłego wieku prowadzone są badania, które dowodzą, że zieleń wpływa nie tylko na jakość powietrza, ale i rozchodzenie się dźwięku. Pochłania i rozprasza energię akustyczną. A roślinność przy tym silnie działa na pozostałe zmysły!

wykfintna restautracja z czarnymi obrusami na stołach z talerzami w pomieszczeniu z wysokimi oknami
Mobilna ścianka akustyczna VANK_WALL: przykład estetycznej i funkcjonalnej przegrody, którą można tworzyć ciche strefy w restauracjach.
W gruncie rzeczy muzyka jest jak unosząca się w powietrzu przyprawa.

Allegro czy lento?

System nagłośnienia dobieramy pod kątem charakteru lokalu i celom, jakim ma służyć: tło muzyczne? Do koncertów? Lokal można też podzielić na strefy, w których sterujemy indywidualnie dopasowując natężenie dźwięku do danej chwili i potrzeb. Głośniki dobieramy też pod kątem wystroju, estetyki i potrzeb: ścienne, wiszące lub sufitowe. Poziom głośności muzyki w tle nie może, jak wykazaliśmy wcześniej, przekraczać 55 – 65 dB, jednak należy też kierować się grupą docelową lokalu. Im jest młodsza, tym głośniejszych dźwięków oczekuje. Warto zwrócić też uwagę na tempo utworu muzycznego. W gruncie rzeczy muzyka jest jak unosząca się w powietrzu przyprawa. Może ona dodać potrawie aromatu. Naukowcy od lat badają jej wpływ na smak. Już zauważono, że niskie dźwięki podczas jedzenia poprawiają odbiór pikantnych potraw i odwrotnie – wysokie i skoczne nuty wzmacniają słodki smak. Te pierwsze więc powinny być grane w barach, pizzeriach i restauracjach, a te drugie – w kawiarniach i cukierniach. Ciekawe jest to, że na degustację wpływa również tempo utworów muzycznych. I – jak się można domyślić – im ono szybsze, tym szybciej ludzie kończą jeść i wychodzą. A więc również w ten sposób można kontrolować przepływ gości. W miejscach, w których chcemy, by pozostali na dłużej i zamówili po obiedzie deser – zwalniamy. Tam zaś, gdzie liczymy na dużą rotację – włączamy szybkie melodie.

wnętrze restauracji z drewnianeymi krzesłami oraz białymi obrusami na stołach obok starych ceglanych ścian z obrazami
W tempie lento. Restauracja Warszawa Wschodnia by Mateusz Gessler; Muzyka wolna zaczyna się poniżej 72 bpm, muzyka szybka – powyżej 94 bpm

Audialna tożsamość

Muzyka w tle, podobnie jak zapach, buduje tożsamość miejsca. Jest podpowiedzią, z jakim lokalem mamy do czynienia. Najogólniej można zdefiniować, że jazz i muzyka klasyczna kojarzą się z ekskluzywną restauracją. Muzyka regionalna pasuje do serwowanej kuchni (np. włoska w pizzerii czy irlandzka w pubie). Mocne rockowe brzmienia są adresowane do uszu młodych ludzi. Pop i spokojniejszy rock pasują do miejsc przeznaczonych dla rodzin, a
cisza zazwyczaj panuje w barach szybkiej obsługi. Dźwięk odgrywa również ważną rolę w postrzeganiu przestrzeni i – co ciekawe – wyostrza spostrzegawczość. Bez niego percepcja wizualna jest uboższa i wymagająca mniejszej uwagi. Dźwięk zatem ubogaca obraz, wprowadza większą świadomość przestrzenną. Słowem – dramatyzuje doświadczenia wzrokowe. I znowu podobnie, jak zapach – ułatwia zapamiętanie danego miejsca. Lokale
bez muzyki sprawiają wrażenie pozbawionych swojego rytmu. Kojarzą się wyłącznie z typowymi dla miejsc gastronomicznych odgłosami: ekspresu do kawy, przekładanych sztućców, szurania krzeseł czy mniej lub bardziej głośnych rozmów.

klub muzyczny z perkusją oraz mikrofonem w ciemnym pomieszczeniu z cegły
Muzyka w klubie może być głośniejsza i żywsza, bo tego oczekuje młodsza klientela

Partnerem cyklu jest firma CONSIDO.



Czytaj dalej:

Fot. i oprac. na podst.: 
mat. prasowe Consido

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

ciemna restauracja z drewnianą konstrukcją na ścianach oraz suficie
Przestrzeń, która zaostrza apetyt cz. VI: Jedzmy ze smakiem

Choć zmysłu smaku projektant nie może bezpośrednio zaprząc do swojej pracy, to jednak smak wiąże się z odczuwaniem piękna i właśnie na to pracują wszystkie zmysły. W ostatniej części cyklu będzie trochę ciekawostek na jego temat, ale przede wszystkim mamy dla Was podsumowanie całego cyklu.

Aktualności

ikona magazif news odcinek 20
MAGAZIF NEWS #20

W najnowszym odcinku MAGAZIF NEWS stawiamy na funkcjonalność: zabieramy Was do praktycznie urządzonej kuchni i pokażemy przydatne osłony okienne. Poza tym, nie zabraknie wnętrz zaaranżowanych w zgodzie z naturą.

Cykl: Przestrzeń zaostrzająca apetyt

Czytaj więcej

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

wnętrze restauracji ze stolikami z drewna oraz krzesłami w kolorze niebieskim oraz czarnym skózanym
Przestrzeń, która zaostrza apetyt cz. V: Głodni wrażeń dotykowych

Dotyk jest najbardziej pierwotnym ze zmysłów. W pierwszej fazie życia pozwala nowo narodzonemu poznawać świat. I poprawia komunikację. Pomaga przekazywać różne emocje: miłość, radość, wdzięczność, współczucie czy smutek, a co za tym idzie – pogłębiać relacje. Także w przestrzeniach restauracyjnych, kawiarnianych, barowych. Warto i ten zmysł wykorzystać do budowania wielowymiarowego wrażenia zmysłowego.

Wnętrza publiczne

duże wnętrze z długim stołem z metalowymi nogami w formie trójkąta
Przestrzeń, która zaostrza apetyt cz. III: Poczuj to miejsce

Dlaczego zmysł powonienia jest tak ważny w odbiorze i ocenie lokali gastronomicznych? Bo co prawda receptory zapachowe nieustannie się regenerują i odnawiają, i zasadniczo co miesiąc zyskujemy nowy węch to jednak bodźce te pozostają we wspomnieniach najdłużej. W mózgu mamy coś, co nazywamy pamięcią zapachów. To dzięki niej przywołujemy emocje z najwcześniejszego dzieciństwa. Choćby aromatu domowej zupy pomidorowej z ryżem, który sprawia, że czujemy błogość.

restauracje

Czytaj więcej

Wnętrza publiczne

Minimalizm na stole i we wnętrzu: wegańska restauracja Opa w Tel Awivie
Minimalizm na stole i we wnętrzu: wegańska restauracja Opa w Tel Awivie

Zaprojektowana przez architekta i projektanta wnętrz Vereda Kadouri oraz duet Craft & Bloom, mieszcząca 35 gości restauracja oferuje surową, a jednocześnie spokojną i oszczędną estetykę, która odzwierciedla zamiłowanie projektantów do nowoczesnego minimalizmu i przemyślanego wykorzystania naturalnych i lokalnych materiałów.

Wnętrza publiczne

Burgery w krainie lawendy: kolorowy projekt włoskiej burgerowni
Burgery w krainie lawendy: kolorowy projekt włoskiej burgerowni

Wnętrze burgerowni Bun, która powstała w Mediolanie kusi tropikalnym klimatem. Zatopione w zieleni awokado ze ścianami w nutach lawendy przyciąga młodą klientelę – jak się okazuje nie tylko smakiem. Za projekt tego niezwykle plastycznego wnętrza odpowiada pracownia Masquespacio.

biura

Urządzamy miejsca spotkań w nowych biurach: wygodne meble biurowe
Urządzamy miejsca spotkań w nowych biurach

Wraz z popularyzacją hybrydowego modelu pracy łączącego pracę w biurze oraz pracę zdalną, wzrasta znaczenie biura jako miejsca spotkań. Biuro staje się przestrzenią społeczną, w której ludzie spotykają się, aby podzielić się przemyśleniami i pomysłami, a następnie ją opuścić i zrealizować te pomysły zdalnie. Dlatego strefy lounge w częściach wspólnych zyskują na znaczeniu – sprzyjają komunikacji i nieformalnej wymianie myśli.

trendy

wirtualizacja stanowiska z elementami marki vank
Nowa rzeczywistość życia biurowego – wirtualne Dni Innowacji

Niemiecka konferencja ArchitectsEXPO, die virtuellen Innovationstage OFFICE + AKUSTIK!, zaplanowana jako preludium do ORGATEC 2020, odbyła się w dniach 27-29 października. Jako jedyny polski producent VANK pojawił się w planogramie prezentacji.