Kąpiel leśna for/rest. Znamy wyniki Mazda Design 2020/2021

Simple is the new sexy – tak można podsumować wyniki rozstrzygniętego niedawno konkursu Mazdy. Zwyciężczynią jedenastej edycji Mazda Design Experience 2020/21 została Martyna Piątek za projekt „for/rest”, którego siłą jest prostota, czystość przekazu i skłanianie do kontaktu z naturą. Projektantka otrzymała nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych oraz wyróżnienie DesignNature Dot.

Zakończyły się zmagania w trwającym dwa lata konkursie Mazda Design Experience 2020/21! Najnowsza odsłona tego wydarzenia to równocześnie pierwsza edycja zorganizowana według nowych zasad. Organizatorzy postanowili dać uczestnikom możliwość nie tylko prezentacji swoich projektów, ale także zdobycia doświadczenia pod okiem uznanych projektantów, integracji z innymi finalistami i szerszej prezentacji swoich dokonań – dlatego konkurs został podzielony na etapy.

Pierwszy etap

W pierwszym etapie młodzi projektanci wysyłali swoje portfolia i prezentowali dotychczasowe prace. Spośród ponad stu pięćdziesięciu osób jury wybrało sześcioro projektantów, z którymi postanowiło nawiązać bliższą współpracę, czyli finalistów konkursu – Martynę Piątek, Alka Rokosza, Wojciecha Błaszczyka, Karolinę Gardzilewicz, Annę Elizę Gwiazdę i Konstancję Kaźmierczyk.

Kąpiel leśna for/rest. Znamy wyniki Mazda Design 2020/2021

Konstancja Kaźmierczyk, Anna Eliza Gwiazda, Martyna Piątek, Wojciech Błaszczyk, Alek Rokosz

Drugi etap

W drugim etapie finaliści pod okiem projektantów i jurorów zdobywali doświadczenie niezbędne do wykonania konkursowego zdania. Warsztaty projektowe zorganizowane w Kampusie Kreatywnym „Design Nature” w Sobolach miały na celu wszechstronne poznanie korka – materiału, który miał zostać wykorzystany do wykonania zadania. Z kolei warsztaty w Europejskim Centrum Designu Mazdy w Oberursel stanowiły niezwykłą szansę, aby przekonać się, jak w praktyce działają zasady filozofii projektowej KODO, która przyświeca Maździe oraz lepiej poznać konkursową inspirację – elektryczną Mazdę MX-30. Wnętrze tego modelu zostało opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu – przetworzone butelki PET – oraz bioplastiku, a następnie ozdobione wstawkami z naturalnego korka. Akumulator elektrycznej Mazdy MX-30 ma zaspokajać potrzeby użytkowników przy minimalnym obciążeniu środowiska. Mazda MX-30 to samochód „pomiędzy” podmiejskością i miastem, domem i pracą, czyli pojazd sprzyjający rekreacji. To ważne, bo ostatecznie finaliści mieli wykonać projekty zgodne właśnie z hasłem reKREACJA, rozumianym zarówno jako proces twórczego redesignu, jak również odnowa naszej kondycji.

Znamy wyniki Mazda Design

Ku rekreacji

Jury postawiło przed finalistami Mazda Design Experience 2020/21 zadanie polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu prototypu innowacyjnego przedmiotu o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej, którego przeznaczeniem byłaby rekreacja – fizyczna i mentalna użytkowników. W projekcie musiał być wykorzystany określony materiał – naturalny korek jako materiał całkowicie biodegradowalny, odnawialny i podlegający recyklingowi. Dodatkową wartością było wykorzystanie korka pochodzącego z recyklingu.

Prace oraz prototypy oceniało konkursowe jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor Centrum Designu Mazda Motor Europe, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, oraz wybitni polscy projektanci – Tomek Rygalik, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar.

Przy ocenie projektów i prototypów jury kierowało się zgodnością z hasłem konkursowym i treścią zadania, pomysłowością i oryginalnością ujęcia tematu, innowacyjnością wykorzystania korka, wrażliwością projektantów i wartościami estetycznymi obiektów. Ważne było także, aby zaprojektowany przedmiot w jak największym stopniu podlegał recyklingowi oraz żeby proces jego tworzenia mógł być powtarzalny i miał jak najmniejszy negatywny wpływ na środowisko. Dodatkowym kryterium była wielkość – projekt miał zmieścić się do bagażnika elektrycznej Mazdy MX-30.

Kąpiel leśna: projekt for/rest Martyny Piątek

W finale konkursu powstało sześć skrajnie różnych, ale niezwykle interesujących i dopracowanych obiektów. Jury zdecydowało jednogłośnie, że projektem, który najpełniej zrealizował założenia konkursowe jest praca „for/rest” opracowana przez Martynę Piątek.

Znamy wyniki Mazda Design

for/rest – Martyna Piątek

„for/rest” to praca, która ma skłaniać do wyciszenia i kontaktu z naturą. Wywodząca się z Japonii czynność określana terminem shinrin-yoku (jap. kąpiel leśna) to prozdrowotna praktyka polegająca na uważnych, refleksyjnych spacerach po lesie i przebywaniu w zadrzewionych miejscach. Obiekt, który formalnie jest rodzajem mobilnego siedziska został w całości wykonany z korka – tkaniny korkowej i korkowego wypełnienia – pochodzących z recyklingu rozdrobnionych korkowych odpadów.

Znamy wyniki Mazda Design

for/rest – Martyna Piątek

Znamy wyniki Mazda Design

for/rest – Martyna Piątek

Jak podkreśla jury, wygrała prawdziwość i prostota projektu. Jego minimalizm, naturalność i funkcjonalność w całości można odnieść do nowej definicji luksusu, który oznacza maksymalny komfort, bycie off-line i kontakt z naturą. for/rest spełnia w maksymalny sposób wszystkie kryteria konkursowe jako przedmiot służący do rekreacji, podlegający recyklingowi i wykonany w zrównoważony sposób. Jury doceniło też fakt, że autorka pracy, co jest rzadkie, stworzyła nową kategorię produktową.

Przewodniczący jury, Jo Stenuit podsumował wybór jury słowami: – for/rest to projekt, który jest dobry pod każdym względem. To obiekt, która działa, jest funkcjonalny i na dodatek dobrze wygląda. Jest to w zasadzie skończony, gotowy produkt.

for/rest to projekt, który wpadł mi w oko w pierwszej chwili. Nie ma w nim nic, co by było zbędne albo stanowiło nadmiar. Bardzo ważny jest aspekt doświadczenia – obiekt otwiera nas na naturę, skłania do wyciszenia, doświadczenia i rekreacji. To ważne, zwłaszcza w czasach, gdy możliwość kontaktu z naturą staje się luksusem. Sam przedmiot jest przyjemny w odbiorze, estetyczny, przemyślany i w tym sensie pasuje do Mazdy – dodaje Tomek Rygalik, projektant i juror konkursu.

Projektantka i jurorka Alicja Patanowska zwróciła z kolei uwagę na aspekt ekologiczny i unikalne podejście do kwestii projektowania przyjaznego naturze: – Przekonuje mnie odwaga projektantki i minimalizm tego projektu. To, że został wykonany w ekologiczny, zrównoważony sposób. Nie dość, że jest zrobiony z użyciem materiału pochodzącego z recyklingu – korka – to dodatkowo sam w pełni poddaje się recyklingowi. W czasie kryzysu klimatycznego, potrzebujemy projektów przyjaznych środowisku i zmieniających nasze myślenie oraz nawyki. Potrzebujemy designu, który nauczy nas doceniać kontakt z naturą.

W związku z tym, że projekt for/rest doskonale wpisuje się w idee i wartości społeczności DesignNature, związane z kreowaniem harmonii człowieka z naturą, Tomek i Gosia Rygalik postanowili uhonorować Martynę Piątek specjalnym wyróżnieniem DesignNature Dot i nagrodą dodatkową w postaci tygodniowego pobytu oraz udziału w Design Summer School 2022 w kreatywnym kampusie w Sobolach.

Projekt „for/rest” oraz pozostałe prace i prototypy finalistów będzie można zobaczyć w maju 2022 na specjalnej wystawie zorganizowanej w ramach najbliższej edycji Łódź Design Festival.

Wyróżnienia

Zwycięzca mógł być tylko jeden, ale jury zwróciło uwagę na oryginalność i jakość wykonania oraz doskonale przygotowane prezentacje wszystkich finałowych projektów.

Znamy wyniki Mazda Design

W projekcie broszki „Balance” Konstancji Kaźmierczyk zwrócono uwagę na podjętą przez projektantkę próbę stworzenia nowego materiału i podniesienia odpadów korkowych wykorzystanych w projekcie do rangi „szlachetnego minerału” będącego ozdobą biżuterii.

Znamy wyniki Mazda Design

Jury doceniło także świetną historię i klarowność opowieści, którą stworzył Alek Rokosz, prezentując swój projekt huśtawki „Ułanka” – nawiązujący do polskiej i japońskiej tradycji, a także idei Jinba-Ittai (jedność jeźdźca z koniem) będącą jedną z podstaw filozofii projektowania Mazdy.

Znamy wyniki Mazda Design

W projekcie służącym do rozpalania i podtrzymywania ognia „Ignitium” zaprojektowanym przez Karolinę Gardzilewicz dostrzeżono natomiast piękno, rzemieślniczy kunszt i wyrazistą, przekonującą symbolikę – czytelne nawiązania do kultury japońskiej oraz pierwotnych i społecznych potrzeb człowieka.

Znamy wyniki Mazda Design

Członkowie jury chwalili także prostotę, jakość wykonania oraz zmysł estetycznym autora mebli „Pause” stworzonych przez Wojciecha Błaszczyka, również w tym wypadku doceniając nawiązania do japońskiej kultury.

Znamy wyniki Mazda Design

Z kolei w przypadku projektu „Doko” Anny Elizy Gwiazdy jurorzy byli pod wrażeniem analizy wykonanej przez autorkę oraz szczegółowości i sumienności przy opracowywaniu tematu, wykraczających daleko poza sam zaprojektowany obiekt. Jo Stenuit zaznaczył, że gdyby wykonany prototyp cechował się taką doskonałością jak poprzedzająca go praca koncepcyjna – projektantka prawdopodobnie zwyciężyłaby w tej edycji konkursu.

Fot. i oprac. na podst.: 
mat. prasowe Mazda Design Experience

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama