Maria Jeglińska o udziale w projekcie „Connected”

Pandemia koronawirusa dotknęła wszystkich – także projektantów mebli. Zamknięci w domach stracili bezpośredni kontakt ze swoimi klientami oraz warsztatami, z którymi na co dzień współpracują, realizując różnorodne zadania w zaimprowizowanych biurach domowych. Zarówno twórcy, jak i producenci musieli dostosować procesy pracy i zacząć regularnie stosować nowe technologie na potrzeby zorganizowania współpracy na odległość. W czerwcu br. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark oraz Muzeum Designu w Londynie rzucili dziewięciorgu międzynarodowym projektantom wyzwanie polegające na stworzeniu stołów i krzeseł, które spełnią oczekiwania i potrzeby związane z połączeniem pracy i życia w domu.

Połączeni

Zupełnie na przekór sytuacji projekt zyskał nazwę „Connected” (Połączeni), aby sprawdzić, w jaki sposób designerzy radzą sobie w tych trudnych czasach ze swoją pracą. Wśród 9 projektantów jest Maria Jeglińska-Adamczewska, która należy do grona najmłodszych i najbardziej obiecujących polskich dizajnerek. Jej projekty odznaczają się prostotą, a zarazem dużą podatnością na zmienność funkcji i konfiguracji elementów składowych. Twórczość Jeglińskiej-Adamczewskiej obejmuje różnorodne gatunki wzornictwa: od drobnych przedmiotów codziennego użytku, przez meble po aranżacje wnętrz. Główną cechą wszystkich projektów jest funkcjonalność pojmowana jako podatność na zmiany dyktowane wygodą czy nawykami użytkownika. Przedmioty i przestrzenie projektantki dają się dowolnie modyfikować, przemontowywać i wykorzystywać w rozmaity sposób. O projekcie „Connected” mówi, że jego urok polega na tym, że nie jest komercyjny, ponieważ jest to wyraz naszych myśli i refleksji na temat obecnych czasów.

zdjęcia projektantów zaproszonych do projektu connected

Od lewego górnego rogu, zgodnie z ruchem wskazówek zegara: Ini Archibong; Sebastian Herkner; Arianna Lelli Mami i Chiara di Pinto (Studiopepe); Thomas Heatherwick (Heatherwick Studio); Sabine Marcelis; Maria Jeglińska-Adamczewska; Alexander Groves (Studio Swine); Maria Bruun; Jaime Hayon (w środku).

Pomysłodawcy „Connected” postawili designerom zadanie skonstruowania stołów i krzeseł, łączących ludzi. W tej chwili wciąż pracuję nad koncepcją. Interesuje mnie tworzenie przedmiotów, które plasują się gdzieś pomiędzy architekturą a meblami, które pozwalają ludziom tworzyć własną przestrzeń. Analizowałam typologię krzeseł biurowych, a także przeprowadziłam badania nad społecznością Szejkersów – samowystarczalną grupą ludzi żyjących i pracujących w tej samej przestrzeni – powiedziała Maria Jeglińska-Adamczewska. – Myślę o wykorzystaniu drewna z amerykańskiej wiśni i poddanego obróbce parowej klonu, i chyba je połączę. Zobaczę, jak to razem wygląda i skonsultuję jeszcze projekt z szefem zakładu Benchmark, Seanem Sutcliffem. Natomiast uwielbiam kolor i usłojenie wiśni. Chciałabym móc to wszystko wykorzystać w swoim projekcie – dodała Jeglińska-Adamczewska.

W pracy nad stworzeniem produktu liczą się relacje i zaufanie.

Nowe doświadczenia

Swoją koncepcję Maria rozwijać będzie w ramach współpracy online wspólnie z wybranym pracownikiem zakładu Benchmark. Jest to zupełnie nowe podejście do pracy, którego ocena uzależniona jest od podejścia. I choć Maria docenia możliwości współczesnej technologii, to jednak jej zdaniem spotkania na Zoom czy Skype nigdy nie zastąpią fizycznego spotkania, dzięki któremu można lepiej się poznać i nawiązać silniejsze relacje. W pracy nad stworzeniem produktu liczą się relacje i zaufanie. Z drugiej jednak strony, w projekcie zakład produkcji mebli Benchmark zapewnia doskonałe możliwości współpracy.

Cieszę się na współpracę z zakładem Benchmark, ponieważ wiem, że są tą profesjonaliści od drewna, a ja od dawna chciałam z tym materiałem pracować. Jesteśmy naprawdę dobrze przygotowani i zaopatrzeni w różne filmy demonstrujące możliwości zakładu. Ale nadal jest to oczywiście frustrujące. Udanie się do warsztatu przyspieszyłoby cały proces – moglibyśmy wówczas zobaczyć coś, czego obiektyw aparatu nie jest w stanie uchwycić. Tęsknię za normalną pracą – powiedziała Maria.

Zaproszeni do projektu designerzy zostali poproszeni o cyfrowe rejestrowanie w postaci nagrań wideo zmian koncepcyjnych w drodze do stworzenia swoich projektów, aby w ten sposób umożliwić obserwatorom lepsze zrozumienie podejścia do zadania. Maria Jeglińska-Adamczewska także prowadzi swój wideoblog, a pierwszy odcinek można obejrzeć pod adresem: https://www.connectedbydesign.online/journey/interview-mj.
Oprócz Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w projekcie „Connected” udział biorą: Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Sabine Marcelis (Holandia), Sebastian Herkner (Niemcy), Ini Archibong (Szwajcaria), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia) i Studiopepe (Włochy).

Wywiady z nimi oraz wideoblogi można obejrzeć na stronie connectedbydesign.online.

Prace zrealizowane w projekcie zostaną zaprezentowane w Muzeum Designu w Londynie w ramach instalacji o nazwie „Connected”, gdy tylko muzeum ponownie otworzy się dla publiczności. Będzie to moment wspólnego przeżywania, pozwalający nacieszyć się ponownym fizycznym połączeniem ludzi po czasie izolacji.

Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe AHEC

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama