Aktualny motyw: Barwy i odcienie we wnętrzach

MECENAS MOTYWU

Mazda Design czeka na zgłoszenia

Ruszyła 10. jubileuszowa odsłona konkursu dla projektantów Mazda Design 2019. Hasłem tegorocznej edycji jest „MA” – japońskie pojęcie oznaczające: „przestrzeń pomiędzy”, „odstęp”, „pauzę”. To bezpośrednie nawiązanie do sztuki minimalizmu i refleksyjnego sposobu postrzegania świata.

„MA” jak Mazda Design

„MA” to pustka, która czeka, żeby zostać wypełniona sensem

„MA” to czas i przestrzeń niezbędne do realizacji jakiegoś dzieła czy kształtowania własnego życia – „MA” to pustka, która czeka, żeby zostać wypełniona sensem. Ta japońska idea odwołuje się do filozofii postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki, sposobu projektowania, a nawet – ogólniej – stylu życia. Znaczenie słowa „MA” najlepiej oddaje jego symbol kanji, który powstał z połączenia dwóch symboli oznaczających „drzwi” oraz „światło” (np. słońca) – razem mogą być odczytane jako „szczelina w drzwiach przez, którą wpada światło”. Ta wiązka światła – wąska „przestrzeń pomiędzy” – jest symbolem możliwości, otwartości i wolności. To miejsce na nasze wybory i kreatywność, granice, w obrębie których możemy doświadczać życia i wypełniać je sensem.

model projektowy z gliny Mazdy 3

Japońska tradycja i filozofia mają ogromny wpływ na zasady konstruowania i estetykę samochodów Mazdy. – Hasło „mniej daje więcej” to dewiza, która przyświeca naszym projektantom w ewolucji języka stylizacji KODO – Dusza Ruchu. Zmierzają oni do tego, żeby usuwać jak najwięcej rozpraszających elementów na rzecz pięknych i prostych kształtów – mówi o stylistyce nowej Mazdy 3 Szymon Sołtysik, PR Manager Mazdy w Polsce. – Nowa Mazda 3 jest inspiracją dla tegorocznej edycji konkursu, bo tym modelem pokazujemy, że można tworzyć piękne samochody dzięki doskonałości samej formy i wykorzystaniu światła, unikając w ten sposób nadmiaru ozdobników. Przekłada się to także na wnętrze nowego modelu – chodzi o to, żeby człowiek nie był przytłoczony liczbą ekranów, przycisków, elementów, które odwracają jego uwagę. Wewnątrz samochodu musi się znaleźć przestrzeń na nasze skupienie, refleksje i emocje. Bo najważniejsze jest poczucie harmonii z pojazdem, które nazywamy Jinba-Ittai, oraz biorąca się z niej przyjemność prowadzenia. Właśnie tak wygląda przepis na samochód idealny według Mazdy.

Aby wziąć udział w konkursie, uczestnicy – studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych – muszą stworzyć oryginalny projekt w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń lub Znak.

zdjęcie deski rozdzielczej Mazdy

Kategoria: Człowiek

Współczesny komfort – zgodnie z koncepcją „MA” – można zdefiniować jako przestrzeń i moment należące wyłącznie do nas, a także – pauzę albo oddech w codziennym życiu pełnym niepożądanych bodźców, które zabierają nam tę przestrzeń.

Zadanie w kategorii „Człowiek” polega na zaprojektowaniu dowolnego przedmiotu – który zwiększy komfort życia codziennego poprzez zminimalizowanie nadmiaru bodźców napływających z otoczenia. Uczestnik powinien potraktować brak jako pozytywną wartość oraz punkt wyjścia do projektowania – ważne jednak, żeby proponowany przedmiot dawał poczucie przyjemności poprzez ograniczenie. Zaprojektowany obiekt powinien znajdować zastosowanie współcześnie, cechować się minimalizmem i pięknem w znaczeniu Mazdy (mniej daje więcej) i  przyjemnością użytkowania, tak aby sam nie mnożył kolejnych „negatywnych bodźców”.

Kategoria: Przestrzeń

Wykorzystywanie światła jako tworzywa i narzędzia artystycznej ekspresji to praktyka charakterystyczna dla sztuki japońskiej. Tamtejsi mistrzowie Takumi zainspirowani dynamiką napięcia pomiędzy światłem i cieniem stosują migotliwe wzory świetlne, aby ożywiać tworzone przez siebie obiekty i eksponować ich piękno.

Zadanie w kategorii „Przestrzeń” polega na zaprojektowaniu obiektu, mebla, elementu wyposażenia lub dekoracji wnętrz, który swoje piękno i funkcje będzie ujawniać w relacjach przestrzennych ze światłem. Uczestnik powinien potraktować światło jako tworzywo i przyznać mu kluczową rolę w tworzeniu jakości i wartości estetycznej obiektu. Inspiracją mogą być w tym wypadku projektanci Mazdy, którzy korzystając z tak ulotnego materiału, jakim jest światło, projektują karoserie najnowszych modeli tak, aby światło nadawało im niepowtarzalne piękno i dynamikę.

Kategoria: Znak

W 2020 r. minie sto lat od chwili, gdy Jujiro Matsuda założył koncern Mazda. Od 1920 r. logo marki zmieniało się kilkukrotnie i bardzo zdecydowanie, wyrażając przy tym ewolucję wartości i designu marki. Dlatego w tym roku ze względu na zbliżający się jubileusz Mazdy pytamy: Jak powinno wyglądać logo marki na następne stulecie?

Zadanie w kategorii „Znak” polega na zaprojektowaniu nowej (alternatywnej do obecnej) wersji logo – sygnetu i logotypu – Mazdy, które będzie stanowić symbol wejścia marki w nową erę projektowania samochodów. Projekt powinien odwoływać się do kluczowych wartości marki, takich jak: sztuka designu, japoński kunszt, przyjemność prowadzenia, minimalizm (mniej daje więcej), harmonia, a także inteligentne, przełamujące konwencje rozwiązania technologiczne. Znak powinien pokazywać, jak autor wyobraża sobie markę w przyszłości, ale koncepcja logotypu powinna brać pod uwagę wartości i estetykę wyznaczoną przez nową Mazdę 3.

Nadesłane zgłoszenia oceni jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Tomek Rygalik – jeden z najbardziej znanych polskich designerów, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, Edgar Bąk – grafik wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną, Marcin Rusak i Alicja Patanowska – projektanci, laureaci nagrody Mazda Design Award 2017 i 2018.

W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł Grand Prix i dodatkowe 5 tys. zł.

Prace można zgłaszać do 16 kwietnia 2019 r. na stronie . Ogłoszenie wyników nastąpi 17 maja 2019 r. na specjalnej pokonkursowej wystawie zorganizowanej podczas Łódź Design Festival, którego Mazda jest partnerem.

MAGAZIF objął konkurs patronatem medialnym.

Mazda 3 na tle długiego mostu podczas zachodu słońca

Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe Mazda Polska

ludzie

Subtelny dialog z historią
Subtelny dialog z historią: wywiad z laureatami konkursu KOŁO ,,Projekt Łazienki 2022”

Architekturze sprzyja odłożenie ego na bok, szukanie wartości w samej pracy i znajdowanie jak najlepszych odpowiedzi na postawione pytania – zgodnie twierdzą Dominik Pierzchlewicz, Kuba Zajusz i Tomasz Bachórz, laureaci Grand Prix konkursu „Projekt Łazienki 2022”.

Aktualności

MoodWorks odnosi sukces w Paryżu

MoodWorks – Dora Kuć i Karina Snuszka z sukcesem w międzynarodowym konkursie DNA Paris Design Awards. Studio architektury wnętrz zdobyło nagrodę w kategorii „workplace” za warszawską siedzibę międzynarodowej kancelarii prawnej Allen&Overy.

Łódź Design Festival

Czytaj więcej

Aktualności

Geberit podczas wystawy „To też ceramika”
Wystawa „To też ceramika” na Łódź Design Festival 2022

Za nami 16. edycja największego święta designu w Polsce. Podczas Łódź Design Festival, mogliśmy po raz kolejny obejrzeć wystawy, ekspozycje czy wysłuchać paneli dyskusyjnych z udziałem znakomitych ekspertów w branży.

Aktualności

W Łodzi dyskutowano o architekturze zrównoważonej
W Łodzi dyskutowano o architekturze zrównoważonej. Czy to wciąż moda, czy konieczność?

W dobie kurczących się zasobów i zmian klimatu potrzebujemy rozsądku, także w architekturze. Czy współczesne budownictwo, powiązane z przemyślanymi technologiami produkcji i gospodarką cyrkularną, może bardziej zbliżyć człowieka do przyrody? O tym dyskutowali podczas Łódź Design Festival

Łódź Design Festival 2019

Czytaj więcej

ludzie

projektanci z Haus Otto odbierają nagrodę make me! 2019
Zwycięzcy make me! 2019: poznajcie duet Haus Otto

Taka historia nie zdarza się często: w tegorocznej edycji make me! pomysł duetu projektowego zajął aż dwa miejsca, wygrywając Interprint oraz Paradyż Award. Poznajcie „One Dollar Glasses” – projekt będący remedium na problemy ze wzrokiem, które ma na świecie aż 150 milionów osób. MAGAZIF miał okazję porozmawiać z projektantami.

Wideo

plakat Good Life Łódź Design Festival 2019 z ikoną odtwarzania
Łódź Design Festival 2019 – relacja wideo

Za nami 13. edycja ŁDF, której hasłem przewodnim było „DOBRE ŻYCIE”. Wystawy, warsztaty oraz coroczne punkty obowiązkowe, czyli prezentację prac oraz projektów nagrodzonych w konkursie make me! i plebiscycie must have, zapamiętamy jako niezwykle inspirujące.

Mazda Design

Czytaj więcej

Aktualności

Znamy wyniki Mazda Design
Kąpiel leśna for/rest. Znamy wyniki Mazda Design 2020/2021

Simple is the new sexy – tak można podsumować wyniki rozstrzygniętego niedawno konkursu Mazdy. Zwyciężczynią jedenastej edycji Mazda Design Experience 2020/21 została Martyna Piątek za projekt „for/rest”, którego siłą jest prostota, czystość przekazu i skłanianie do kontaktu z naturą.

Aktualności

Zaprojektowane z natury
Zaprojektowane z natury

Sześcioro finalistów I etapu konkursu Mazda Design Experience 2020/21 wzięło udział w warsztatach projektowych w Kampusie Kreatywnym „Design Nature” w Sobolach. Tutaj, pod okiem mentorów i jurorów konkursu, zdobywali wiedzę i doświadczenia przydatne do wykonania konkursowego zadania i stworzenia projektu, który ma szansę na główną nagrodę – 20 tys. złotych.

Mazda Design 2019

Czytaj więcej

Aktualności

wyjątkowy zegar ścienny miko Grand Prix Mazda Design 2019
Mazda Design 2019 – znamy wyniki

Tytuł Grand Prix konkursu i pierwsze miejsce w kategorii PRZESTRZEŃ otrzymała praca pt. „Miko”, autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej. Jury doceniło prostotę koncepcji i sposób prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc naturalne wrażenie mijania czasu.

Zapowiedzi wydarzeń

Czytaj więcej

Aktualności

Już za chwilę startuje wielkie Święto Architektury!
Plany na przyszłość. Startuje Święto Architektury

Plany na przyszłość | LAB to wystawa prezentująca Warszawę przyszłości – zbiór projektów architektów i architektek, które w najbliższym czasie zostaną zrealizowane w stolicy. Finisaż wystawy, nazwany Świętem Architektury pokaże, jakie ważne role biorą na siebie architekci tworząc otaczającą nas przestrzeń, kreując ją w często niełatwej rzeczywistości.

Aktualności

Wystawa „Plany na przyszłość LAB” przechodzi w ręce OW SARP!
Wystawa „Plany na przyszłość LAB” przechodzi w ręce OW SARP!

Architektoniczna wystawa „Plany na przyszłość” stała się obowiązkowym punktem w kalendarzu wielu warszawiaków, w tym również architektów i projektantów. Wydarzenie, obecne od ponad dwudziestu lat w przestrzeni wystawienniczej Warszawy dzięki Centrum Łowicka, nabierze teraz nowego kolorytu, stając się nie tylko miejscem przeglądu planowanych budynków, ale przede wszystkim platformą dialogu z ich autorami. Od 2022 r. organizacja projektu przechodzi w ręce Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia…