Nadzieja w młodych – poznaliśmy wyniki konkursu make me! 2020

Kukiełki z anomaliami, narzędzie przekształcające ciepło w energię elektryczną, zestaw mebli i akcesoriów na miejskie balkony, alternatywny sposób szkliwienia ceramiki, kompostowalny zestaw przyborów kosmetycznych i nowy materiał tekstylny z odpadów - poznaliśmy zwycięzców organizowanego przez Łódź Design Festival międzynarodowego konkursu dla młodych projektantów make me! Jury wyróżniło w tym roku aż sześć projektów pochodzących z sześciu różnych krajów. Do zwycięzców powędrowały nagrody z puli 65 tys. zł.

make me! to międzynarodowy konkurs wzorniczy, otwarty na projektantów młodego pokolenia, pozwalający na dużą swobodę tworzenia. To jedno z najbardziej innowacyjnych wydarzeń w dziedzinie projektowania w Europie i kluczowy element Łódź Design Festival. Dedykowany wszystkim, których do procesu projektowego zapala impuls wywołany dostrzeżeniem potrzeby lub problemu. W make me! nagradzane są również projekty eksperymentujące z materiałem czy poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji przedmiotów.

biały przeszklony kontener postawiony przy czerwonej ścianie z cegły

Wystawa make me! w łódzkim Monopolis

kontener w białym kolorze z przeszkleniem oraz wystawą w środku

Wystawa make me! w łódzkim Monopolis

Na konkurs trafiło aż 268 zgłoszeń z 23 krajów. Po długich i burzliwych obradach jurorzy wskazali spośród nich 22 projekty, które stanęły przed szansą na zdobycie nagród z puli 65.000 zł. Międzynarodowe jury podczas tegorocznej edycji obradowało w składzie: Agnieszka Jacobson-Cielecka (SofFU SWPS), Czesława Frejlich (ASP w Krakowie), Boaz Katz (Form Us With Love), Szymon Hanczar (Hanczar Studio), Luca Nichetto (Nichetto Studio), Agata Nowotny (m.in. projekt Zasoby), Mariusz Włodarczyk (ASP w Łodzi), Jerzy Porębski (ASP w Warszawie), Maurizio Burrato (INTERPRINT Polska) oraz Michał Piernikowski (Łódź Design Festival). – Niesamowicie było zobaczyć, jak różni projektanci biorący udział w konkursie reagują na to wszystko, co się wokół nich dzieje. Designu nie można oceniać bez kontekstu, a jednocześnie nigdy nie możemy iść na kompromis w kwestii jakości. W tym roku finaliści wykazali się dużą świadomością problemów, z jakimi boryka się obecnie świat i wykorzystali design do komunikowania ich w inspirujący sposób – podsumowuje Boaz Katz.
Tegoroczna edycja make me! to oczywiście edycja wyjątkowa, która przypadła na czas pandemii. Zgłoszenia były przesyłane już w momencie ogłoszenia lockdownu, co oczywiście miało wpływ na przesłane projekty. Te, które dotyczą zmiany warunków życia podczas pandemii, również się pojawiły i to na dobrym poziomie, z czego się bardzo cieszymy. Od lat widać pewne tematy, które są dla młodych projektantów interesujące, zagadnienia, z którymi chcą się mierzyć, a to, co mnie cieszy w tej edycji, to widoczny postęp w całościowym myśleniu o problemie, próby uwzględnienia wielu zmiennych. Co istotne, nie są to projekty wyłącznie idealistyczne, ale takie, które próbują dokonać pewnej zmiany, nawet bardzo małymi krokami. Widzimy kilka mocnych trendów, które prawdopodobnie będą kontynuowane w kolejnych latach, to między innymi działania związane z wdrożeniem ekonomii cyrkularnej, z recyklingiem odpadów, z dbaniem o to, aby minimalizować zużycie zasobów nieodnawialnych. Przybywa również takich projektów, które poruszają ważne tematy społeczne, widzimy, że projektowanie staje się również pewnego rodzaju sposobem komunikacji, projekty nie są wyłącznie użytkowe – opisuje tegoroczny konkurs Michał Piernikowski.

Nagrodzeni, czyli kto wygrał w konkursie make me! 2020

Twórcy najlepszych projektów otrzymali nagrody Paradyż Awards, ufundowane przez partnera konkursu, Ceramikę Paradyż. Ich łączna pula wynosi w tym roku 60 000 zł. Po dokładnym zapoznaniu z finałowymi projektami, jury wyróżniło w tym roku następujące projekty:
Trzecia nagroda PARADYŻ AWARD, w wysokości 10 tys. zł, została podzielona pomiędzy trzy projekty, które uzyskały taką samą ilość głosów: to odpowiednio „Anomals”, projekt Einav Ben-Asher (Izrael), czyli seria kukiełek składająca się z pięciu zwierzątek, z których każde ma cechę dominującą, obrazującą pewną anomalię, dzięki której każda z nich może stać się narzędziem edukującym dzieci i zachęcającym do akceptacji oraz empatii. To również „Ignis” Tobiasa Trübenbachera (Niemcy), szczególne narzędzie, które przekształca ciepło w energię elektryczną i przechowuje ją w celu dostarczenia światła i mocy, kiedy tylko stają się potrzebne, przyczyniając się do rozwiązania problemu trwałego i zrównoważonego dostępu do elektryczności, z którym zmagają się ludzie na całym świecie. To także „na balkon!” Heleny Wierzbowskiej i Agnieszki Cieszanowskiej (Polska), czyli zestaw mebli i akcesoriów, który powstał jako odpowiedź na potrzeby osób z miast, posiadających niewielkie balkony, ceniących funkcjonalność oraz otwartych na nowoczesne rozwiązania stylistyczne.

różne pluszaki czarna kuzka oraz szary króliczek z jednym okiem

Anomals, proj. Einav Ben-Asher (Izrael)

nowoczesna lampa w kształcie jajka z górnym elementem świecącym

Ignis, proj. Tobias Trübenbacher (Niemcy)

meble balkonowe w kolorze miętowym z metalowych wygiętych rurek przy ścianie balkonowej

na balkon!, proj. Helena Wierzbowska i Agnieszka Cieszanowska (Polska)

Druga nagroda PARADYŻ AWARD, o wartości 20 tys. zł, trafiła do Seok-hyeon Yoona (Korea Południowa) za „Ott / Another paradigmatic ceramic” – alternatywny sposób szkliwienia ceramiki z wykorzystaniem naturalnej żywicy koreańskiej, w odpowiedzi na utrudniające recykling szklane składniki szkliwień – podczas nagrzewania wysoką temperaturą w piecu „Ott” po prostu wyparowuje. Pozwala to na ponowne użycie w produkcji raz już wypalonej i szkliwionej gliny, co nie jest możliwe przy obecnie stosowanych metodach.

płyty winylowe na podstawkach n aszarej betonowej podłodze

Ott, proj. Seok-hyeon Yoon (Korea Południowa)

Pierwszą nagrodę PARADYŻ AWARD, w wysokości 30 tys. zł, otrzymali Eléa Nouraud, James Dart oraz Lola Buades (Francja) z kolektywu projektantów OnMateria. Pierwsze miejsce w konkursie make me! 2020 przyniósł im projekt “The Green Box”, czyli kompostowalny zestaw przyborów kosmetycznych do hotelowej łazienki, wykonany z ekologicznych odpadów rolnych, który po użyciu, dzięki metodzie przemysłowego kompostowania, posłuży do wytwarzania zielonej energii. – Ceramika Paradyż od lat napędza wzornictwo i wspiera młodych twórców w poszukiwaniu rozwiązań na wyzwania współczesnego świata. Niezmiennie od 2008 roku jesteśmy fundatorem nagród głównych Paradyż Awards w jednym z najważniejszych międzynarodowych konkursów dla projektantów młodego pokolenia make me!. Z każdą kolejną edycją byliśmy świadkami ogromnego postępu, rosnącej świadomości, wrażliwości i odwagi młodych ludzi przejawiających się w zgłaszanych projektach. Zwycięski Green Box to projekt, który niesie za sobą ogromną wartość i jest manifestem młodych twórców na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wierzymy, że nagrody przyznane w konkursie make me! przyczynią się do osobistego rozwoju projektantów oraz pomogą im w kontynuowaniu prac nad kolejnymi projektami – powiedział podczas gali rozdania nagród Jurand Brzeziński, prezes zarządu Ceramiki Paradyż.

zielone pudełko z klikoma wyciąganymi przyrządami

The Green Box, proj. Eléa Nouraud, James Dart oraz Lola Buades (Francja)

zielone pudełko z przyrządami dla fryzjera

The Green Box, proj. Eléa Nouraud, James Dart oraz Lola Buades (Francja)

Tak werdykt jury uzasadnia Jerzy Porębski: – Wiele projektów nadesłanych na konkurs make me!, głównie młodych projektantów, to idee, które przyjmują materialną postać. Podejmują oni ważne dla nas wszystkich tematy, problemy ekologiczne, równości, czy stosunku do zwierząt. Widać zaangażowanie projektantów i równocześnie bezradność całego naszego środowiska. Czasem te projekty przybierają postać manifestów, a czasem projektów edukacyjnych, zwiększających społeczną świadomość. Często widać, że nie są to projekty jeszcze gotowe do wdrożenia, że jest tam wiele niewiadomych, jeśli chodzi o produkcję, czy możliwość wejścia na rynek. Natomiast „The Green Box” to już nie tylko idea, jeśli chodzi o działania proekologiczne, ale wyjątkowo dobrze znaleziony problem i obszar projektowy, a także mądrze i z dużą wrażliwością przeprowadzony cały proces projektowy oraz profesjonalne przygotowanie do wdrożenia. Gdy spojrzymy na cały przemysł turystyczny, na setki tysięcy hoteli na całym świecie, na te wszystkie jednorazówki, to nagle zdajemy sobie sprawę, że miliony tych przedmiotów wyrzucanych jest codziennie do kosza i ujawnia nam się rzeczywista skala tego zjawiska. Jeśli pojawia się projekt, który ten problem może choć w jakiejś części rozwiązać, to znaczy, że taki wysiłek projektowy warto podejmować. Nagrodzony „The Green Box” to bardzo dobrze zaprojektowany zestaw dla sieci hotelowych, choć dość skromny i nie tak spektakularny, zasługuje na pierwszą nagrodę i należy go promować, również ze względów edukacyjnych.

Nagroda specjalna INTERPRINT

Nagroda specjalna w wysokości 5 tys. zł, którą ufundowała firma INTERPRINT Polska, powędrowała do Franceski Pievani i Alice Zantedeschi (Włochy) ze startupu Fili Pari za „The lightness of marble”, czyli projektu nowego materiału tekstylnego, stworzonego z użyciem odpadu, jakim jest proszek powstający podczas obróbki marmuru. – Na szczególną uwagę zasługuje sam pomysł, czyli nietypowe wykorzystanie odpadów marmurowych do produkcji tkanin. Materiał tekstylny na bazie proszku marmurowego ma przy tym znakomite właściwości praktyczne i estetyczne, urzeka pięknymi barwami i fakturami, jest odporny na wilgoć, uszkodzenia mechaniczne, a przy tym pozwala skórze oddychać. Sam fakt, że możemy założyć na siebie miłe w dotyku i efektowne ubranie z marmuru, jest czymś nietuzinkowym! Co ważne, produkcja tkaniny odbywa się przy pełnym poszanowaniu zasad ekologii. Odpady marmurowe nie są marnowane, tylko zyskują drugie życie. Dbamy więc o naturalny, piękny surowiec, którego złoża są w końcu ograniczone. Gospodarka o obiegu zamkniętym to ważny trend, który należy wspierać, promować i upowszechniać. Wszystko to skradło nasze serca i przekonało nas do przyznania nagrody właśnie temu projektowi – tłumaczy Sylwia Lasota, kierowniczka ds. sprzedaży i marketingu INTERPRINT Polska.

biały marmurowy mur z postacią w jasnych spodniach

The lightness of marble, proj. Fili Pari: Franceska Pievani, Alice Zantedeschi (Włochy)

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Fot. i oprac. na podst.: 
mat. prasowe Łódź Design Festival

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.