Zaprojektowane z natury

Sześcioro finalistów I etapu konkursu Mazda Design Experience 2020/21 wzięło udział w warsztatach projektowych w Kampusie Kreatywnym „Design Nature” w Sobolach. Tutaj, pod okiem mentorów i jurorów konkursu, zdobywali wiedzę i doświadczenia przydatne do wykonania konkursowego zadania i stworzenia projektu, który ma szansę na główną nagrodę – 20 tys. złotych.

W Kampusie Kreatywnym „Design Nature” w Sobolach, stworzonym i prowadzonym przez Gosię i Tomka Rygalików, odbyły się warsztaty kreatywne dla uczestników II etapu konkursu Mazda Design Experience 2020/21. Sześcioro młodych projektantów – Martyna Piątek, Aleksander Rokosz, Wojciech Błaszczyk, Karolina Gardzilewicz, Anna Eliza Gwiazda
i Konstancja Kaźmierczyk – miało możliwość lepiej zapoznać się z korkiem – materiałem, którego będą używać w swoich projektach, wykonać pierwsze prace projektowe pod okiem mentorów oraz poznać wartości istotne dla inżynierów i designerów Mazdy.  

Organizacja warsztatów jest konsekwencją przyjęcia przez organizatorów nowej formuły cenionego konkursu – Mazda Design, któremu japońska marka patronuje już od 11 lat.

Zaprojektowane z natury

Zaprojektowane z natury

Zaprojektowane z natury

Postanowiliśmy zmienić koncepcję konkursu w tej edycji, żeby dać możliwość uczestnikom nie tylko pokazania swoich projektów, ale też zdobycia doświadczenia. Doświadczenia od naszych jurorów, którzy potrafią być mentorami, potrafią dzielić się swoją wiedzą, a przy okazji chodzi o to, żeby każdy doświadczył też czegoś nowego, inaczej spojrzał na projektowanie, na to, co robi i co może być efektem tego konkursu. – mówi o nowej formule konkursu Szymon Sołtysik PR Manager Mazda Motor Poland. – Chcieliśmy też, żeby uczestnicy spotkali się, żeby mogli się poznać, bo to też trochę pokazuje z kim mają do czynienia. I to nie chodzi o taką czystą rywalizację, raczej o inspirację, o to, żeby poznali swój sposób patrzenia na projektowanie, bo myślę, że czas pandemii, który – mam nadzieję – jest za nami, i tej naszej izolacji pokazał nam, że jednak musimy działać wspólnie, musimy inspirować się, musimy przekazywać sobie wiedzę, bo człowiek, który działa indywidualnie nie jest w stanie wytworzyć tak inspirującej rzeczy, tak inspirującego projektu jak może to zrobić po tym, jak spotka się z innymi – z jednej strony ze swoimi mentorami, z drugiej strony ze swoimi konkurentami. 

Podczas warsztatów z uczestnikami spotkali się członkowie konkursowego jury: Jo Stenuit – dyrektor Centrum Designu Mazda Motor Europe, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, oraz wybitni polscy projektanci – Tomek Rygalik, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar.

Zaprojektowane z natury

Zaprojektowane z natury

Anna Grużewska, jako specjalistka od lat śledząca najciekawsze projekty i trendy w designie, opowiedziała młodym projektantom o właściwościach korka oraz sposobie jego pozyskiwania i produkcji. Przedstawiła także najciekawsze realizacje z ostatnich lat, którymi będą mogli zainspirować się w swoich pracach. 

Uczestnicy warsztatów mieli okazję spotkać się i porozmawiać – tym razem jeszcze zdalnie –
z Jo Stenuitem. Szef europejskich projektantów japońskiej marki wprowadził ich w świat designu Mazdy oraz filozofię projektowania KODO, opowiadając o wartościach, którym hołduje marka i podejściu jej projektantów do używanych materiałów.

Zaprojektowane z natury

Zaprojektowane z natury

W trakcie warsztatów nadarzyła się okazja, żeby dokładnie zapoznać się z konkursową inspiracją – czyli elektrycznym modelem Mazda MX-30. Podczas prezentacji samochodu Szymon Sołtysik odpowiedział na wszystkie pytania i wątpliwości uczestników, którzy bardzo dokładnie oglądali samochód i poszerzali swoją wiedzę na temat elektromobilności. 

Najważniejszym punktem pobytu w kampusie „Design Nature” były oczywiście wykłady starszych kolegów i praca z mentorami: Agnieszką Bar, Alicją Patanowską i Tomkiem Rygalikiem. 

Zaprojektowane z natury

Zaprojektowane z natury

Warsztat, który przygotowałam skupił się wokół materiału – korka, ale też wokół tego, co nas tutaj otacza – opowiadała o prowadzonych przez siebie zajęciach Agnieszka Bar. – Zaczęliśmy od zastanowienia się, jakie są cienie i blaski korka jako materiału – co jest zaletą korka, a czego należy raczej w nim unikać. Następnie zrobiliśmy sesję organoleptyczną, w której każdy indywidualnie doświadczał różnych form materiału, żeby móc jakby wejść głębiej trochę w to doświadczenie, żeby móc każdy zmysł wykorzystać do tego, żeby poznać ten materiał. 

Z kolei spotkanie z Alicją Patanowską dotyczyło upcyklingu: drugiego życia obiektów; zmiany perspektywy patrzenia na produkty, które są już nieużyteczne z jakiegoś powodu; „wkładania” przedmiotów w inne, nowe konteksty; oraz łączenia materiałów i produktów, które przez to łączenie dostają nowego blasku i są postrzegane oraz wykorzystywane w zupełnie inny sposób. Alicja kładła też nacisk na zaprezentowanie konieczności spójności życia prywatnego i zawodowego, pokazywała jak własne postawy i działania w życiu prywatnym przekładają się, a przynajmniej powinny przekładać się na sferę projektową i zawodową twórcy.

Zaprojektowane z natury

Zaprojektowane z natury

Warsztat Tomka Rygalika skupił się na projektowaniu cyrkularnym i społecznej, a przede wszystkim ekologicznej odpowiedzialności projektantów. – Udowodniono, że około 80% problemów środowiskowych na ziemi można by uniknąć na etapie fazy projektowania – mówił mentor podczas swojego wykładu. – Dlatego to są warsztaty właśnie adresowane problemom związanym ze środowiskiem naturalnym. Sześcioro laureatów konkursu współtworzy rozwiązania, które mogą być zaimplementowane realnie w środowisku naturalnym, nie zaśmiecając przyrody, a rozwiązując ten istotny problem naszego odseparowania się od natury, z której tak naprawdę jako gatunek ludzki pochodzimy. 

Zgodnie z takim założeniem podczas swoich zajęć Tomek Rygalik postawił uczestnikom zadnie zaprojektowania obiektu, który ponownie pomagałby integrować się z naturą – szczególnie w oparciu o znajdującą się w okolicy kampusu rzekę. Uczestnicy zajęć nie tylko stworzyli projekt, ale wykonali prototyp obiektu zatytułowanego – „Temat Rzeka”, który następnie od razu został też zastosowany i sprawdzony w praktyce.  

Sobole to nie tylko nauka i zajęcia praktyczne, to także codzienna integracja, wymiana doświadczeń i pomysłów oraz networking z mentorami. 

Zaprojektowane z natury

Zaprojektowane z natury

Kampus Sobole

W Sobolach zostaliśmy zaproszeni do wzięcia udziału w sytuacji trochę prywatnej. Weszliśmy do czyjegoś domu, wspólnie spędzamy tutaj czas, wspólnie jemy, wspólnie odnosimy naczynia, rozmawiamy, żartujemy na tematy półprywatne – mówiła o wyjątkowym charakterze pobytu i pracy w kampusie Alicja Patanowska. – Myślę, że taka sytuacja sprzyja zmniejszaniu dystansu mentora i uczestnika warsztatów i sprzyja nawiązywaniu więzi emocjonalnej nawet na polu projektowym i branżowym, co owocuje zupełnie innymi relacjami w przyszłości. 


Zobacz także: Gosia Rygalik opowiada o Kampusie Sobole i koncepcie Design Nature w MAGAZIF NEWS


Efektem warsztatów w Sobolach oraz kolejnych – planowanych w europejskiej centrali Mazdy w niemieckim Oberursel – i późniejszej indywidualnej pracy projektantów będzie stworzenie prototypów innowacyjnych przedmiotów o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej, których przeznaczeniem będzie rekreacja fizyczna i mentalna użytkowników. Gotowe prace jury oceni w listopadzie 2021 r., a w grudniu zostanie wyłoniony zwycięzca konkursu Mazda Design Experience 2020/21, który otrzyma nagrodę w wysokości 20 tys. złotych.

Fot. i oprac. na podst.: 
mat. prasowe Mazda Design

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.