Dom Kereta: symbol twórczego chaosu Warszawy

Dom Kereta, czyli instalacja artystyczna, która znalazła miejsce między dwoma budynkami reprezentującymi różne epoki w historii Warszawy, pomimo swych miniaturowych rozmiarów jest autonomicznym miejscem do mieszkania i pracy twórczej.

Ambasadorem miejsca jest izraelski poeta polskiego pochodzenia, Etgar Keret, ale mimo, że to właśnie jego wybrano na symbolicznego lokatora, Dom jest domem twórcy, więc artyści i intelektualiści z całego świata zawsze znajdą tam miejsce. Dlaczego Keret? „Po pierwsze – publicznie zadeklarował, że chętnie zamieszkałby w Warszawie na jakiś czas. Po drugie — to dla niego forma symbolicznego powrotu do miasta, w którym poznali się jego rodzice. W  praktyce to właśnie jemu oddajemy klucze do Domu, a on będzie mógł nimi dysponować i użyczać Domu innym artystom czy intelektualistom skłonnym spędzić jakiś czas w tej wąskiej przestrzeni” – mówi architekt Jakub Szczęsny.

Idea „zamieszkania w pustce”, „oswojenia pustki” narodziła się wraz z Festiwalem Wola Art 2009. Anonsowany wówczas projekt Jakuba Szczęsnego z pracowni Centrala traktował o przeszłości i przyszłości, o historii, niemożliwej architekturze i możliwej fikcji. Oczywiście wszystko w ścisłym związku z Warszawą – jej kształtem, który wynika z trudnej historii i decyzji urbanistycznych podejmowanych przez lata. Okres wojenny i powojenny ubrał miasto w zabudowę zarówno teoretycznie tymczasową, jak i przypadkową, ale choć brak w nim spójności, jest to miasto wyjątkowe, a puste miejsca na jego terenie przynoszą – jak się okazuje – nieoczekiwane rozwiązania. Jakub Szczęsny, wypełniając jedną ze szczelin w tkance architektonicznej Warszawy, tworzy przestrzeń funkcjonalną i dobrze przystosowaną do życia.

Dom zlokalizowano między przedwojenną kamienicą pod adresem Chłodna 22 i punktowcem z lat 70. przy ul. Żelaznej 74 na działce, która w najszerszym miejscu ma zaledwie 152 cm, w najwęższym – 72. Szczęsny porównuje ten projekt do realizacji japońskich architektów, pracujących na wąskich porolnych działkach czy do domów holenderskich.

Dom ma tylko 14 m2, ale mieści wszystko, co jest potrzebne do mieszkania i pracy. Na trzech kondygnacjach ulokowano: salon z dwoma siedzeniami i workiem wypełnionym kulkami, który pełni funkcję sofy, biurko do pracy,  łóżko, toaletę zintegrowaną z prysznicem i kuchenkę, czyli płytę ceramiczną z dwoma palnikami. Na kondygnację z łóżkiem i biurkiem prowadzi drabina, do domu zaś wchodzi się od podwórka – przez klapę w podłodze, po metalowych schodach.

Budynek, kształtem przypominający trójkąt prostokątny, ma przeszklony dach . Z ulicy widzimy tylko wąziutką fasadę (elewację wykonano z poliwęglanu, a frontową ścianę zabezpiecza siatka ze stali) – reszta idzie w głąb. Ściany są ognioodporne, a całość ogrzewana jest elektrycznie.

Oficjalnie Dom Kereta otwarto w październiku 2012 roku. Zamieszkiwało w nim od tamtego czasu kilku artystów-rezydentów, choć bywa też pusty. Widać, trudno żyć i tworzyć na tak ograniczonej przestrzeni.

ściana zewnętrzna najwęższego domu

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Keret opiera się o dwie ściany

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Keret przy biurku

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Keret wchodzi do najwęższego domu

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Keret śpi

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Keret siedzący przy drabince

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Keret leżący na podłodze

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Wybrany projekt najwęższego domu w Warszawie

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Projekt najwęższego domu w Warszawie 3 koncepcje

© Polish Modern Art Foundation/Bartek Warzecha

Projekt najwęższego domu w Warszawie rzuty z góry

© domkereta.pl

Projekt najwęższego domu w Warszawie z profilu

© domkereta.pl

komiks Bartka Warzechy z logiką najwęższego domu

© domkereta.pl

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jolanta Ruszkiewicz autor MAGAZIF.com

Najlepiej czuje się w industrialnych, opuszczonych przestrzeniach, dlatego z sentymentem odwiedza pełną tajemnic i magii Łódź. Genius loci nie jest dla niej pustą frazą. Kiedy go znajduje, jest na totalnym haju. Rozrywki dostarcza jej Woody Allen, ale na drinka wolałaby wybrać się z Larsem von Tierem. Od dawna marzy o nocnej wyprawie śladami bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”. Tę książkę zna już niemal na pamięć. Z zamiłowania pisze o architekturze, designie i sztuce, a na co dzień przemyca tę wiedzę na lekcjach języka polskiego. Zastanawiacie się jak to możliwe? Zapytajcie, chętnie Wam odpowie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.