Brytyjski designer Peter Chadwick zabiera nas w czarno-białą podróż po świecie z betonu. Jego książka This Brutal World mówi o brutalizmie inaczej niż zwykłe opracowanie.
Siłą książki jest obraz inkrustowany licznymi cytatami
This Brutal World nie jest monografią, naukową rozprawą ani esejem. To ukazanie szerokiej tematyki silnego nurtu w XX-wiecznej architekturze – ukazanie, a nie opisanie, siłą książki jest bowiem obraz inkrustowany licznymi cytatami, zarówno z literatury, jak i z tekstów utworów muzycznych. Autor pokazuje na jej kartach wpływy i nieustanne inspiracje, jakim ulegają architekci XXI wieku, zakochani w betonie. Dorastający pośród betonu i stali w latach 70. Chadwick również uległ czarowi brutalizmu.
Tę bryłę po prostu trzeba zobaczyć, czasem odbywając podróż na koniec świata, a czasem wychodząc za róg
Jego książka to głównie obraz, bo to bryła i detal (lub brak detali) nas zachwyca albo mierzi w realizacjach, o których mówimy. Tę bryłę po prostu trzeba zobaczyć, czasem odbywając podróż na koniec świata, a czasem wychodząc za róg. Przeniesiemy się zatem m.in. do Azerbejdżanu i Islandii, Singapuru czy Stanów Zjednoczonych, a przez Niemcy wrócimy do Polski.
Brutalizm wersji multi
Projektant z multidyscyplinarnego studia Popular w swoim oczarowaniu brutalizmem poszedł o krok dalej – modernistyczne realizacje pokazuje nie tylko na stronie studia czy na stronie This Brutal House. Utworzył również konto na Twitterze, na którym inni amatorzy tego stylu mogą dzielić się wszystkim, co się z nim wiąże. Mowa nie tylko o zdjęciach budynków czy o plakatach, ale również o industrialnej muzyce, którą twórca This Brutal House usłyszał już w zgrzytach i chrzęszczeniu materiałów, jakie otaczały go w rodzinnym Middlesbrough. Multidyscyplinarność to jego mocna strona, dołożył zatem swoją cegiełkę, projektując grafikę dla muzyków, takich jak Fatboy Slim, Primal Scream czy Groove Armada. Wybrał też tło muzyczne dla kilku perełek architektonicznych, które uznał za brutalistyczne do cna. Muzyki możecie posłuchać na Spotify.
Oprac. na podst.:
juxtapoz.com
thespaces.com