Zestaw mebli szkolnych, będący owocem współpracy biura Algorytm Design i producenta zabawek Pilch, otrzymał główną nagrodę w kategorii Najlepsze Wykonanie oraz wyróżnienie za projekt w konkursie Forbo - Linoleum od nowa. O genezie powstania kolekcji opowiadają jej twórcy: Monika Marek, Witold Załęski i Paweł Mularczyk.
Jak rozpoczęła się Wasza współpraca?
Witold Załęski, założyciel Algorytm Design: Z firmą Pilch współpracujemy od kilku lat. Zaprojektowaliśmy jej identyfikację wizualną a także opracowaliśmy strategię udziału w konkursie „Design dla Przedsiębiorców” organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dzięki któremu małe firmy mogą pozyskać środki na opracowanie i wdrożenie nowego produktu. Efektywność tego wsparcia jest ogromna – przedsiębiorcy otrzymują dofinansowanie na badania, prototypy produktów, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań. Mówimy tu o kwotach często nieosiągalnych dla małych firm, rzędu kilkuset tysięcy złotych, które są niezbędne, aby solidnie, uczciwie i bardzo porządnie przeprowadzić cały proces projektowy. Nagrodzony w konkursie Forbo zestaw mebli szkolnych powstał właśnie dzięki takiemu dofinansowaniu.
Jesteście producentem drewnianych pomocy edukacyjnych dla szkół i przedszkoli oraz zabawek. Skąd pomysł na wprowadzenie do oferty mebli?
Monika Marek, specjalista do spraw zarządzania projektami w firmie Pilch: Jesteśmy związani z rynkiem edukacyjnym, a dokładnie z placówkami edukacyjnymi – słyszymy różne sugestie, podpowiedzi. Tak właśnie było z meblami.
To rozmowy z pracownikami placówek i rodzicami dzieci były dla nas wskazówką, aby przyjrzeć się tematowi mebli w polskich szkołach. Dofinansowanie otworzyło nam drogę do realizacji projektu, potraktowaliśmy to jako szansę i postanowiliśmy spojrzeć na przestrzeń szkolną w nieco inny, bardziej „designerski” sposób. Priorytetem było dla nas wprowadzenie w tym obszarze innowacji, tak jak robimy to w przypadku innych naszych produktów.
W projekcie mebli zostało wykorzystane linoleum meblowe Forbo. Dlaczego zdecydowaliście się na ten materiał?
Paweł Mularczyk, jeden z autorów nagrodzonego projektu: W czasie badań okazało się, że klasyczny, twardy, drewniany blat ławki szkolnej sprawia, że odkładanie na niego jakichkolwiek przedmiotów generuje dźwięki, które są uciążliwe, zwłaszcza dla dzieci z nadwrażliwością słuchową. Poszukiwaliśmy więc rozwiązania, które to zniweluje, wygłuszy. Pomyśleliśmy o linoleum – przeglądaliśmy oferty różnych firm, jednak nie odpowiadały nam dostępne wzory lub kolorystyka. Dopiero w Forbo znaleźliśmy materiał spełniający nasze oczekiwania – estetyczny, o wyszukanej kolorystyce. Zależało nam na tym, aby meble były nie tylko funkcjonalne, ale też ładne – żeby nadawały się zarówno do placówek edukacyjnych, jak i do domów prywatnych.
Jak linoleum wpływa na funkcjonalność mebli?
Paweł Mularczyk: Przede wszystkim właśnie wygłusza dźwięki, ponadto wpływa na komfort użytkowania – na pochylonych blatach zapewnia większą przyczepność (kartka nie ześlizguje się powierzchni). Wygodniej jest także pisać i rysować, kiedy kartka leży na nieco miękkim, gładkim podłożu.
Witold Załęski: Początkowo byłem bardzo sceptycznie nastawiony do użycia linoleum, bo kojarzyło mi się z materiałem, który znamy sprzed kilkudziesięciu lat. Muszę powiedzieć, że bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło. Gdybym w jednym zdaniu miał podsumować, co linoleum Forbo wniosło do naszego projektu, powiedziałbym: uzyskanie efektu funkcjonalnego z wartością dla estetyki.
Czy użycie linoleum meblowego wiązało się z wyzwaniami technologicznymi?
Monika Marek: Tak, musieliśmy dostosować produkcję do użycia nowego dla nas materiału, wyzwaniem były także gabaryty mebli – do tej pory produkowaliśmy mniejsze rzeczy. Musieliśmy znaleźć najlepszy sposób na bardzo trwałe, wytrzymałe przyklejenie linoleum do dużej, drewnianej powierzchni. Meble dostępne na rynku są przeważnie z płyty, my stawiamy na jakość, używamy sklejki i drewna, mamy ogromne doświadczenie w ich obróbce. Zależało nam na tym, aby zestaw mebli szkolnych był równie doskonałej jakości, jak nasze pozostałe produkty.
Witold Załęski: Etap prototypowania w projekcie jest niezwykle istotny i pochłania duże środki finansowe. Opracowanie technologii, stworzenie formy czy oprogramowania niezbędnych do produkcji kosztuje kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przy dużej, masowej produkcji nie są to duże koszty, przy prototypie, który może okazać się niedobry, to gigantyczny wydatek. Na przykład wygięcie nóżki krzesła na maszynie numerycznej kosztuje 5-10 zł, ale oprogramowanie tej maszyny, to wydatek rzędu 30 tys. złotych. Dlatego przy tworzeniu prototypu wygina się taką nóżkę ręcznie i trzeba za to zapłacić kilkanaście tys. złotych. Kiedy mamy budżet, to przestaje być problem, są możliwości i przestrzeń, aby zrobić to porządnie. Dlatego w Algorytm Design pomagamy klientom zdobyć dofinansowanie i poszukujemy takich rozwiązań, które umożliwiają zminimalizowanie kosztów, poprzez np. stworzenie jednej formy czy elementu, na bazie którego będzie można wyprodukować różne produkty. Myśl ekonomiczna jest podstawą dzisiejszego designu.
Czyim pomysłem było wzięcie udziału w konkursie „Linoleum od nowa”?
Paweł Mularczyk: Dowiedzieliśmy się o konkursie, kiedy kupowaliśmy linoleum do naszego projektu. Nasz inny wspólny projekt – mebel KIVAK do aktywnego siedzenia zdobył nagrodę must have 2020 na Łódź Design Festival. Postanowiliśmy więc ponownie się sprawdzić.
Monika Marek: Współpraca Pilch i Algorytm Design przebiega doskonale, świetnie się rozumiemy, wymieniamy pomysłami, doświadczeniami, zbudowaliśmy fajną relację. Kiedy pan Paweł zaproponował, że zgłosi nasze meble do konkursu, z chęcią się na to zgodziliśmy.
Nagrodzony zestaw mebli szkolnych stanowi odpowiedź na wyzwania współczesnego szkolnictwa oraz zmieniające się potrzeby użytkowników. Użycie elementów modułowych zapewnia możliwość tworzenia różnych układów i dopasowana wyposażenia sali do charakteru zajęć.
Ławki są jednoosobowe oraz wyposażone w dodatkowe elementy, które po rozłożeniu zwiększają powierzchnię do pracy, co może być przydatne, m.in. podczas zajęć plastycznych. Można je ze sobą zestawić i tym samym ułatwić dzieciom komunikowanie się w trakcie pracy realizowanej w grupach. Zastosowanie regulacji sprawia, że rozmiar mebli można dopasować indywidualnie do wzrostu dziecka.
Autorami zestawu są projektanci współpracujący z Algorytm Design – Klaudia Gołaszczyk, Michał Biernacki, Paweł Mularczyk.
Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe Forbo