W poszukiwaniu projektanta idealnego

Wybór architekta wnętrz to trudne wyzwanie. Swoje usługi oferuje wielu, ale jak znaleźć kogoś, z kim będzie nam się dobrze pracować? Czym się kierować i na co zwracać uwagę, zarówno przed, jak i w trakcie współpracy? O cechach profesjonalistów i przebiegu procesu projektowego rozmawiamy z Magdaleną Federowicz-Boule, założycielką i współwłaścicielką pracowni architektonicznej Tremend.

Zanim wybierzemy architekta, z którym będziemy współpracować i pertraktować, powinniśmy zapoznać się z jego stroną i portfolio. Jak powinno wyglądać portfolio architekta? Czy sprawny marketing, ładna i przejrzysta strona, a także obecność na portalach społecznościowych to gwarancja dobrej jakości usług?
Nie zawsze – w naszym wypadku duża ilość obowiązków powoduje, że czasem nie znajdujemy już czasu na bieżącą aktualizację strony internetowej. Staramy się natomiast być aktywni na Facebooku i Instagramie. Dziś, w dobie internetu, jest to bardzo istotne. Warto jednak pamiętać o tym, że strona internetowa jest ważna, ale nie najważniejsza. Kluczowe jest portfolio projektanta i kontakt interpersonalny.

biało brązowy dom

Przedszkole Wilanów (Tremend)

biało brązowy dom za czarną bramą

Przedszkole Wilanów (Tremend)

Jakie cechy (spośród tych, które może od razu zauważyć klient) wyróżniają kompetentnego projektanta?
Na pewno otwartość, zrozumienie i kreatywność w dwóch aspektach: kreatywność architektoniczna i designerska oraz kreatywność w rozwiązywaniu problemów.

Czy można jednoznacznie stwierdzić, że lepiej wybrać architekta doświadczonego i znanego, czy jest to tylko obiegowa opinia i nie warto się nią kierować?
Architekt znany i doświadczony ma na pewno dużo zalet, ale są też biura mniej znane, które również są bardzo kreatywne i twórcze… Dlatego myślę, że wybór zależy od tego, jak inwestor komunikuje się z architektem oraz od tego, czy znajdują wspólną płaszczyznę porozumienia.

Czy cena ma znaczenie? Jakie przestrzenie warto aranżować z wykorzystaniem dużych nakładów finansowych, a w które nie warto inwestować aż tak dużym sum?
Dobry design nie musi być drogi. Liczy się pomysł, ale cena ma znaczenie w zastosowanych materiałach – ich trwałości, ścieralności i odporności. To jest ważne.

Jeśli zaś chodzi o wzornictwo i stronę estetyczną, współpracowałam kiedyś z architektem francuskim, który uważał, że ważne jest, żeby jedno miejsce w budynku – zwłaszcza to najbardziej reprezentacyjne – było doinwestowane (mam tu na myśli wejście, hall główny etc.). Reszta powinna cechować się dbałością o detale, być wykonana starannie, ale nie musi być bardzo droga. Ta idea nie jest mi obca. Pozwala to odbiorcy skoncentrować się na najważniejszej części budynku.

beżowe krzesła i białe stoliki w eleganckiej restauracji

Novotel Wrocław (Tremend)

czarne krzesła lampy i brązowe stoły

Novotel Wrocław (Tremend)

Często większy wydatek inwestycyjny pomaga zredukować koszty eksploatacyjne, co ostatecznie może oznaczać nawet mniejszy wydatek dla inwestora

Czy jeśli projektant namawia nas na znaczny wydatek, powinniśmy mu zaufać? W jakich sytuacjach warto wykazać się asertywnością?
Należy ufać projektantom, ale oczywiście asertywność też jest wskazana. Warto prosić o pokazanie przynajmniej dwóch alternatywnych rozwiązań z uzasadnieniem budżetowym.

Zresztą każdy dobry architekt, zanim namówi klienta na duży wydatek, na pewno uzasadni swoją propozycję. A często większy wydatek inwestycyjny pomaga zredukować koszty eksploatacyjne, co ostatecznie może oznaczać nawet mniejszy wydatek dla inwestora.

Jak (prawidłowo) powinien przebiegać proces projektowania wnętrza komercyjnego i prywatnego? Jakie błędy popełniają niektórzy architekci w tym względzie? Jak się ich wystrzegać? Czy jakaś nieprawidłowość w procesie projektowania powinna skłonić nas do tego, by przemyśleć dalszą współpracę z projektantem lub też z niej zrezygnować?
Oczywiście, pierwszy etap to zrozumienie potrzeb klienta, potrzeb estetycznych i funkcjonalnych.

Następnie: pierwsze szkice, analiza funkcji. Drugi krok to koncepcja, w której zakres wchodzą szkice, moodboardy, rzuty funkcjonalne, prezentacja z doborem wyposażenia, kolorystyki, wstępnych zdjęć użytych materiałów, wizualizacje. Trzeci krok to koncepcja szczegółowa i próbki materiałowe. Może być uzupełniona o wstępny budżet, jeśli klient tego wymaga. Czwarty krok to projekt budowlany lub projekt zgłoszenia (legalizacja projektu w urzędzie). Ten projekt może być wykonany przez architekta budynku, wszystko zależy od umowy z inwestorem. Piąty etap to projekt przetargowy. Jest to projekt, który posłuży do wyboru wykonawcy lub wykonawców. Często oprócz rysunków znajdują się tutaj ślepe kosztorysy i specyfikacje materiałowe oraz lista dostaw inwestorskich. Jeśli inwestor decyduje się na dostarczanie niektórych mebli indywidualnie.

Szósty etap to projekt wykonawczy. Jest to projekt szczegółowy, którym posługuje się wykonawca. Nie zawiera on jednak rysunków warsztatowych, zazwyczaj wykonywanych przez dostawcę. Następnym etapem jest nadzór autorski nad wykonywanymi pracami. Najlepiej projekt realizować w tej kolejności i nie pomijać poszczególnych kroków, gdyż może to być powodem nieporozumień z inwestorem.

czarny stolik czarne krzesła czarna lmapa przed barem

Novotel Wrocław (Tremend)

czarne krzesła przed barem

Novotel Wrocław (Tremend)

Aby zaprojektować dobre wnętrze trzeba znać i rozumieć jego funkcje, rozumieć odbiorcę, znać ergonomię… i oczywiście być kreatywnym

Czy zawsze trzeba zwracać uwagę na to, w czym specjalizuje się dane studio – czy projektanci zatrudnieni w danej firmie aranżują głównie przestrzenie komercyjne czy prywatne?
Nie chcę generalizować. Ale doświadczenie pomaga w projektowaniu. Całe życie się uczymy a jeżeli posiadamy większe doświadczenie, popełniamy mniej błędów. Na przykład, żeby zaprojektować hotel, trzeba rozumieć jak on funkcjonuje. Jednym słowem, aby zaprojektować dobre wnętrze trzeba znać i rozumieć jego funkcje, rozumieć odbiorcę, znać ergonomię… i oczywiście być kreatywnym.

Jakie informacje powinniśmy uzyskać od projektanta przy pierwszym kontakcie? Na co zwrócić uwagę podczas rozmowy telefonicznej oraz w trakcie bezpośredniego spotkania?
Jak już wspomniałam, bardzo ważne jest portfolio projektanta, doświadczenie, obiekty referencyjne. To na początku. A później: kontakt, zrozumienie potrzeb, projektu, celu, a także budżetu klienta.

Warto również zadać kilka pytań dotyczących wizji architekta, organizacji projektu i jego zespołu, oraz kilka pytań, które pokażą jak architekt podchodzi do zagadnień problematycznych. Myślę, że wzajemne zrozumienie na początku ułatwia współpracę w dalszej fazie projektu.

czarne krzesła przed barem białe i brązowe pufy

Novotel Wrocław (Tremend)

brązowe i czarne krzesła białe stoły w restauracji

Novotel Wrocław (Tremend)

Czy cechy osobowości projektanta są ważne? Czy powinny mieć one drugorzędne znaczenie, gdy wybieramy osobę, z którą będziemy współpracować? Jakie cechy są niepożądane u architekta? Na jakie warto zwrócić szczególną uwagę?
Tak, cechy osobowościowe są bardzo ważne. Architekt będzie w końcu tworzył dla nas projekt. Myślę, że bardzo ważna jest uczciwość. Ale zakładając, że każdy jest uczciwy, bo to powinno być normą, to dodałabym jeszcze sumienność, szczerość i – chyba najważniejszą z cech – kreatywność. W procesie inwestycyjnym bardzo ważne jest informowanie klienta o podejmowanych decyzjach lub podejmowanie ich wspólnie.

Podczas każdej inwestycji pojawiają się problemy, ale najważniejsze jest to, jak architekt potrafi je rozwiązywać

niebieski fotel w biało brązowym pomieszczeniu

Pracownia Tremend

Jakie błędy architekta są niedopuszczalne? Kiedy (w jakich sytuacjach, okolicznościach) powinniśmy zrezygnować z usługi?
Myślę, że nieuczciwość i niekompetencja. Każdy ma jakieś wady, jesteśmy tylko ludźmi, jednak uczciwość zawodowa i etyka są podstawą.

Fot.: Tremend

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Justyna Czupiłka autor MAGAZIF.com

Miłośniczka literatury, estetyki i designu. Ukończyła filologię polską, filozofię i projektowanie graficzne na ASP w Łodzi. Obecnie prowadzi firmę zajmującą się usługami polonistycznymi, studiuje IHSD (Interdyscyplinarne Humanistyczne Studia Doktoranckie) i pisze doktorat na temat języka wizualnego street artu (murali, vlepek, graffiti itp.). W wolnym czasie prowadzi fanpage o ciekawostkach związanych ze sztuką – Inspirownik Artystyczny projektuje ilustracje, grafiki użytkowe i uczy się tatuować.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama