Arena zmagań bogów i ludzi: willa z Pogardy Jeana-Luca Godarda

Casa Malaparte na początku miała być twórczą samotnią. Los jednak chciał, że ta położona na odludziu ekscentryczna budowla stała się sceną jednego z bardziej fascynujących spotkań w historii kina.

Wzniesiona na wyspie Capri przez architekta Adalberto Liberę w 1938 roku posiadłość była miejscem pracy i kontemplacji włoskiego pisarza Curzio Malaparte. 25 lat później twórca francuskiej Nowej Fali Jean-Luc Godard umieścił tam akcję Pogardy, w której obsadził innego wielkiego filmowego innowatora, Fritza Langa, w roli reżysera dokonującego awangardowej ekranizacji Odysei Homera. Jego pracy przyglądają się Brigitte Bardot, Jack Palance i Michel Piccoli uwikłani w trójkąt, w którym w równym stopniu chodzi o pożądanie i miłość, co władzę i pieniądze.

Twórca francuskiej Nowej Fali Jean-Luc Godard umieścił tam akcję Pogardy, w której obsadził innego wielkiego filmowego innowatora, Fritza Langa, w roli reżysera dokonującego awangardowej ekranizacji Odysei Homera

Arena zmagań bogów i ludzi: willa z Pogardy Jeana-Luca Godarda

grupa ludzi na łodzi

Casa niemalże drży w posadach od niewypowiedzianych oskarżeń i skomplikowanych, nienazwanych emocji. Opowieść przypomina coraz bardziej antyczną tragedię, a nad domem unoszą się duchy greckich bogów wskrzeszanych przez Langa na użytek filmu w filmie. Niewiele prywatnych willi jest jak szkatułka kryjąca w sobie kolejne tak interesujące historie.

mężczyzna przy oknie i kobieta na niebieskiej sofie

mężczyzna i kobieta schodzący po schodach

Położony na 32-metrowym skalnym klifie budynek zdaje się wrastać w otaczającą go dziką naturę Capri i uznawać jej przewagę

A i samo puzderko jest warte uwagi. Położony na 32-metrowym skalnym klifie budynek zdaje się wrastać w otaczającą go dziką naturę Capri i uznawać jej przewagę, choć sama jego forma nie ma szczególnie organicznego charakteru. To długi jednopiętrowy pawilon z płaskim dachem, od strony lądu spływającym w dół kaskadą szerokich schodów, stworzonym zarówno do inscenizowania nań homeryckich scen, jak i podziwiania zapierającej dech w piersiach natury dookoła.

schody na dach willi

mężczyzna patrzący na opalająca się nago kobietę

Wyniesiona wysoko, niczym góra Olimp, Casa jest trudnodostępna dla śmiertelnych – do tej modernistycznej, surowej bryły dostać się można jedynie pieszo lub od strony morza. Gdy Godard kręcił Pogardę, dom był od lat opuszczony. Patyna, jaką pokrył go czas, tylko przydaje tajemniczości i dekadenckiego klimatu snutej przez francuskiego reżysera opowieści o zmierzchu bogów, zmierzchu wielkiego kina i zmierzchu miłości.

mężczyzna i kobieta schodzący po wąskich schodach

mężczyzna w kapeluszu stojący przed dużym oknem

Oprac. na podst.:
archdaily.com

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

5 / 5. 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Karolina Maciejewska autor MAGAZIF.com

Jestem absolwentką kulturoznawstwa i marketingu kultury. Moją pasją jest opowiadanie historii, zarówno przy pomocy słów, jak i obrazu fotograficznego. Interesuje mnie, jak architektura i wzornictwo funkcjonują w zmieniających się kontekstach społeczno-kulturowych. Trzymam kciuki za ekspansję ekologicznego designu i stylu życia.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama