Aktualny motyw: Łódź Design Festival 2022

Łódź Design Festival - logo

Mecenas motywu

Sale konferencyjne – jak znaleźć złoty środek między elegancją a funkcjonalnością

Sale konferencyjne wymagają odpowiedniej aranżacji. Jednak w przypadku tego typu przestrzeni projektanci muszą uwzględnić specjalne funkcje takich miejsc. Na co zwrócić uwagę tworząc salę konferencyjną? Jakie materiały, krzesła, stoły oraz oświetlenie sprawdzą się najlepiej w tego rodzaju przestrzeni?

Układy siedzisk w salach konferencyjnych

Aranżując salę konferencyjną należy pamiętać o tym, że jej wygląd w dużej mierze decyduje o wizerunku firmy w oczach klientów, którzy odwiedzą siedzibę danego przedsiębiorstwa. Wobec tego, należy zadbać o solidne meble, odpowiedni sprzęt multimedialny oraz właściwe oświetlenie. Wypada też zastanowić się, jak duża powinna być tego typu sala oraz jakiego rodzaju spotkania będą (przede wszystkim) się w niej odbywać. Małgorzata Czapla, właścicielka Pracowni Projektowania Wnętrz „Puławy”, specjalizującej się w aranżowaniu przestrzeni użytkowych, proponuje pewne rozwiązanie, gdy w przedsiębiorstwie znajduje się tylko jedna duża sala: Czasami zdarza się, że w biurze jest jedna większa sala. Gdy zachodzi taka potrzeba i w firmie odbywają się np. dwa równoległe spotkania, można ją podzielić, wykorzystując przepierzenie. W niektórych szczególnych przypadkach m.in. kiedy odbywa się duże spotkanie zarządu taką przegrodę można łatwo usunąć.

zielonkawe krzesła przy okrągłym stole
Sala konferencyjna – realizacja firma „Puławy”
biało-zielona szafka z drewnianym blatem
Wnętrze sali konferencyjnej – Pracownia Projektowania Wnętrz „Puławy”

Ze względu na sposób funkcjonowania i eksploatacji takiej przestrzeni, można wybrać określone ustawienie stołów i krzeseł. Istnieje kilka alternatywnych układów. Należą do nich: ustawienie „szkolne” lub np. takie, które występuje w sejmie (gdy wszystkie krzesła ustawione są w kierunku rzutnika lub „katedry” – miejsca, w którym ma wystąpić prelegent), układ w kształcie podkowy, układ owalny (uczestnicy spotkania siedzą wokół dużego okrągłego stołu), układ „teatralny” oraz „kabaretowy” (siedziska pogrupowane wokół stolików, przy czym warto wiedzieć, że w przypadku ustawienia „teatralnego” stolików dla gości nie ma), jak również ustawienie stosowane podczas rad nadzorczych (biorący udział w posiedzeniu zgrupowani są wówczas wokół prostokątnego stołu).

Należy pamiętać, że kształt mebli może mieć duże znaczenie dla uczestniczących w spotkaniu. Stół okrągły wskazuje na otwartość i chęć do prowadzenia dialogu, rozmów z kontrahentami. Stół prostokątny „komunikuje” natomiast bardziej oficjalny stosunek do „gości” – osób przybyłych do sali konferencyjnych, jak również stanowczość, konsekwencję „gospodarza”, w którego firmie odbywa się posiedzenie lub konferencja. Aranżując tego typu użytkową salę warto uwzględnić dodatkowe kody wizualne, które mogą sprzyjać komunikacji lub ją utrudniać.

Ponadto, niektóre z wyżej wymienionych ustawień („rada nadzorcza” i układ owalny) sprzyjają komunikacji wszystkich biorących udział w danym evencie, inne natomiast wprowadzają podział – „grupują” uczestników spotkania (jak w układzie „teatralnym” i „kabaretowym”). Podczas aranżacji tego rodzaju sal należy pamiętać o tym, by zapewnić komfort wszystkim uczestniczącym w konferencji czy posiedzeniu. Warto zwrócić uwagę na to, że niektóre ustawienia (np. „układ szkolny” lub ten przypominający literę „U”) sprzyjają tworzeniu się hierarchii wśród uczestników spotkania. Po przeanalizowaniu, jaki układ będzie najbardziej odpowiedni w przypadku określonej sali oraz przedsiębiorstwa, można przystąpić do aranżowania przestrzeni, uwzględniając kwestie techniczne.

drewniany duży stół z podświetleniem
Pracownia „Puławy” – projekt sali konferencyjnej

Projektowanie sal multimedialnych – technologia to podstawa!

Małgorzata Czapla podkreśla, że: Projektując tego typu przestrzeń, należy zacząć od technologii, a potem postawić na dobrej jakości dodatki i design.Projektantka uwzględnia również inne istotne elementy oraz etapy podczas aranżowania sal użytkowych: W takiej sali bardzo ważne są mediaporty. Oprócz tego, musimy zadbać o dostępność łączy zawartych w stołach. Równie ważny jest dobry dostęp do portów USB, HTMI oraz do portów RJ. Istotne jest zasilanie. Chodzi o to, by gość – kontrahent czy osoba występująca na konferencji mogła bez problemu podpiąć się do portu. Porty powinny być zarazem ukryte, ale i łatwo dostępne. W związku z tym projektujący powinien mieć wiedzę na temat technologii IT. Niezbędna jest również szafa rackowa (czyli teleinformatyczna). Każda sala powinna posiadać oddzielne zasilanie, ważna jest też linia dachowania, czyli taka, która pozwala na uniezależnienie się od przepięć.

Jeśli chodzi o oświetlenie, warto pomyśleć o takim, które będzie naturalne. Projektanci, decydują się przeważnie albo na montowanie lamp przy poszczególnych stanowiskach, albo nad stołem w centralnym miejscu sali. Wybierając oświetlenie warto uwzględnić układ sali oraz jej wielkość. Zdaniem Małgorzaty Czapli najlepszym wyborem okazuje się w tym przypadku oświetlenie ledowe: Stosowanie oświetlenia wyładowczego i halogenowego nie jest dobrym rozwiązaniem. Sale konferencyjne są klimatyzowane. Z tego względu wykorzystywanie lamp LED jest najlepszym pomysłem. Stosowanie innego oświetlenia sprawia, że w sali, w okresach chłodniejszych, jest za gorąco.

szaro-czerwone krzesła przy dużym stole w konferencyjnej
Realizacje sal konferencyjnych Pracownia Projektowania Wnętrz “Puławy”

Nie tylko minimalizm…

Wielu projektantów specjalizujących się w aranżowaniu sal multimedialnych zwraca uwagę na to, by dominujące kolory były stonowane i współgrały ze sobą. Zdarza się też, że klientowi zależy na określonej kolorystyce. Są też takie projekty, w przypadku których klient nie jest przekonany do określonej palety barw. Było tak ostatnio, gdy aranżowaliśmy salę w kolorze zielonym. Zastosowanie tej barwy sprawiło, że sala „odżyła”– mówi Małgorzata Czapla. Niektórzy kontrahenci i klienci uważają, że w salach użytkowych nie powinno być zbyt wielu dodatków, ponieważ mogą one odwracać uwagę od tematu rozmowy. Czy w związku z tym najlepszym rozwiązaniem jest unikanie dekoracji oraz oscylowanie wokół stylu minimalistycznego? Zdaniem projektantki i właścicielki firmy „Puławy” jest to obiegowa, lecz niekoniecznie słuszna opinia: Myślę, że minimalizm w przypadku projektowania sal konferencyjnych nie jest najważniejszy. Najważniejsza jest moim zdaniem spójność. Jeżeli cały budynek jest w stylu minimalistycznym, to sala powinna być do niego dopasowana. Podobnie jeśli chodzi o wybór wzorów i materiałów – tu także warto być konsekwentnym. Istotne jest również uwzględnienie, jak wyglądają pozostałe sale w danym budynku oraz czy dana firma ma swój rebranding i kolory, które są z nią bezpośrednio związane (np. tworzące logotyp i pojawiające się w przestrzeniach związanych z firmą – w biurach i salach). Zdarza się, że dostajemy zlecenia na projekty sal, które nie były przekształcane od lat i od czasu PRL-u pozostają w niezmienionym stanie. Czasami przekształcenie siedziby firmy zaczyna się od zaprojektowania sali konferencyjnej. Jest to reprezentacyjne miejsce w firmie, dlatego przedsiębiorcy dążą do jego zmiany. Zdarza się jednak, że po odnowieniu sali konferencyjnej zauważają, że inne przestrzenie w firmie nie pasują do „świeżego”, „odżywczego” pomysłu projektanta. Wtedy przeważnie decydują się na wizualną przemianę całej siedziby firmy.

brązowe krzesła w sali z doniczką na ścianie
jasno brązowy stół z niebieskim elementem
Sale konferencyjne – realizacje Pracownia „Puławy”

Jeśli chodzi o materiały, należy wybierać takie, by uczestnicy spotkania czuli się komfortowo i bezpiecznie. W związku z tym powinny być one wytrzymałe, jednak, jak zauważa Małgorzata Czapla, podczas wybierania materiałów nie należy ograniczać się tylko do betonu, stali itp. Jeśli chodzi o sale konferencyjne, preferuję materiały miękkie, a nie np. beton, ponieważ w przestrzeniach tych często odbywają się pokazy audio, jak i wideo z dźwiękiem.

Teraz będziemy projektować salę konferencyjną w dużym budynku – 1000 m2 utrzymanym w stylu wiejskim. Jest to kazimierski klimat – styl rustykalny. W takim miejscu również  ma powstać sala konferencyjna. Nie będzie ona z betonu, ani z plastiku. Ważne jest, by zachować charakter budynku, uwzględniając funkcję sali konferencyjnej o określonych parametrach – dodaje projektantka.

biały stół z czarnymi krzesłami w dużej jasnej sali
Biuro Sanofi Aventis realizacja KDesign Architekci
niebieskie i żółte krzesło w małej sali
Biuro Sanofi Aventis realizacja KDesign Architekci

Najważniejsze wyzwania dla projektantów sal konferencyjnych

Największym wyzwaniem w procesie projektowania sal biurowych i konferencyjnych jest budżet –zauważa Małgorzata Czapla. Poza tym często spotykamy się z pewną nieświadomością ludzi, którzy chcą takie sale posiadać. Czasami klienci nie zdają sobie sprawy z tego, że dana sala za kilka lat będzie „mieć” – „wykorzystywać” nowe rozwiązania technologiczne i trzeba ją do tego dostosować. Niektórym wydaje się, że wystarczy wstawić stary stół i kilka lamp. Jest to błędne myślenie. Sala konferencyjna jest de facto organizmem bardzo czułym dla biura, bo jest to miejsce, w którym można komunikować się z innym biurem z drugiego końca świata np. w czasie wideokonferencji czy telekonferencji. Ze względu na to bardzo ważne jest odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni z uwzględnieniem całego systemu IT (przełączy, mediaportów). Oczywiste jest to, że kable nie powinny plątać się po podłodze. Powinniśmy zatem zacząć od technologii, a potem zadbać również o to, by poszczególne elementy współtworzące to miejsce (meble, oświetlenie, podłoga) były odpowiednio skomponowane i dopasowane – dodaje projektantka.

Najważniejsze jest jednak to, by pamiętać, iż rozwój technologiczny postępuje bardzo szybko i dlatego należy wyposażać sale konferencyjną w sprzęty elektroniczne oraz uwzględniać takie rozwiązania, które będą funkcjonalne także w dłuższej perspektywie czasowej. Przestrzenie użytkowe, takie jak multimedialne sale konferencyjne, mogą bowiem zmienić swój charakter i pewne własności w ciągu kilku następnych lat. Dobry projektant powinien zwrócić uwagę na te przemiany i przygotować pod tym kątem aranżowaną przez siebie przestrzeń.

sala konferencyjna
sala konferencyjna z monitorami
Sale konferencyjne projekty HDCinema

Fot. i oprac. na podstawie:
Pracownia Projektowania Wnętrz „Puławy”, KDesign, HDCinema

ludzie

Miłośnicy vintage, gromadziciele historii cz.III
Miłośnicy vintage, gromadziciele historii cz.III: Misja ratunkowa dla mebli retro

Kasia Szyszko długo przekonywała się do stylistyki lat 60. i 70., którą znała z rodzinnego domu i do której nie chciała wracać. Aż tu nagle pojawiła się w jej życiu muszelka – krzesło, które skradło jej serce i odczarowało PRL w jej głowie.

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

Co łączy włoski makaron z polskim kilimem?
Co łączy włoski makaron z polskim kilimem?

Zaprojektowany przez Piotrka Niklasa kilim Rapallo to pierwszy z kilimów Splot zainspirowany spotkaniem Przemka Cepaka – twórcy marki Splot – z Justyną Kosmalą – legendarną już warszawską restauratorką.

Wnętrza publiczne

Z przestrzeni mieszkalnej w biurową: biuro NOM studio w Łodzi

Wnętrze o powierzchni 45 m2 mieści się w Łodzi przy ul. Tramwajowej 17 b. Składa się z pokoju z aneksem kuchennym, pokoju, łazienki i balkonu. Mieszkanie zostało zaprojektowane z myślą o kameralnym miejscu do pracy i spotkań z klientami. Pokój z aneksem został zaaranżowany na biuro z trzema stanowiskami do pracy dla architektów.

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

Z wizytą u Jam Kolektyw
W domowym biurze: przytulne wnętrze pracowni architektonicznej

Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa projektu Józefa Sigalina i Stanisława Jankowskiego, powstała w Śródmieściu Warszawy w latach 1950-1952. Dla Joli Skóry i Anny Olgi Chmielewskiej z JAM KOLEKTYW to część stolicy o szczególnym, sentymentalnym znaczeniu, dlatego ich studio projektowe powstało właśnie tutaj. Pragnąc zachować autorski, osobisty charakter miejsca, same zaprojektowały jego przestrzeń. Duet, ceniony za wyjątkowe projekty wnętrz i autorski język sesji zdjęciowych, pracuje teraz nad…

Aktualności

Zwykła niezwykłość. Karim Rashid projektuje
Zwykła niezwykłość. Karim Rashid i jego nowy projekt oświetlenia

Kolekcja oświetlenia Kasual, którą zaprojektował dla jednej z marek Karim Rashid pasuje do naszych czasów jak ulał. Czerpie, co najlepsze z obu światów: z jednej strony jest swobodna, z drugiej: luksusowa, a wszystko to serwuje nam w połączeniu z wysokiej jakości meblami, które wniosą ponadczasową i cenną wartość do każdego projektu.

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

czarna ściana z napisami kredowymi i czerwonymi świecącymi sercami
Walentynki pełne designu: pomysły od serca

Zwyczajne kwiaty i czekoladki wydają Ci się banalne? A może chcesz, aby walentynkowy nastrój został z Wami na dłużej? Zobacz meble i dodatki inspirowane… miłością!

oświetlenie

Czytaj więcej

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

lampa podłogowa w salonie
Jak wybrać lampę podłogową do salonu lub sypialni?

Lampa podłogowa to modne i stylowe oświetlenie, które doskonale sprawdzi się zwłaszcza w przestronnych wnętrzach. Dobra lampa podłogowa to nie tylko źródło światła, ale także i dekoracja. Najczęściej takie oświetlenie można spotkać w nowoczesnych salonach i sypialniach. Jaką lampę wybrać i na co zwrócić uwagę?

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

Wygoda i oszczędność: inteligentne oświetlenie od Somfy
Wygoda i oszczędność: inteligentne oświetlenie od Somfy

Sterowanie oświetleniem z poziomu smartfona to komfort, na który chcemy i możemy sobie pozwolić. Zautomatyzowany system od Somfy gwarantuje codzienną oszczędność, a przy tym bezpieczeństwo.

stoły i stoliki

Czytaj więcej

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

Inny wymiar drewna: stoły z żywicą epoksydową
Inny wymiar drewna: stoły z żywicą epoksydową

Połączenie żywicy i drewna wydaje się naturalne. Jednak gdy spojrzymy na to, w jaki sposób żywica epoksydowa wtapia się w blaty, rozdziela deski i inkrustuje powierzchnie, odkryjemy nowy wymiar drewna.

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

Bożonarodzeniowy stół – zwykły na co dzień, niezwykły od święta
Bożonarodzeniowy stół – zwykły na co dzień, niezwykły od święta

Piękny wystrój stołu to magiczny akcent, który sprawia, że świąteczny posiłek zamienia się z eleganckiej kolacji w najczęściej wspominane spotkanie w roku. Oprócz bliskości i dawania prezentów, Boże Narodzenie koncentruje się także na wspólnym posiłku – a pięknie udekorowany stół może stać się tak samo ważny, jak będąca symbolem świąt choinka.

styl minimalistyczny

Czytaj więcej

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

projekt czerwonego fotela Bauhaus
B jak Bauhaus, wszystko, co musisz wiedzieć o stylu Bauhaus

„To taki Bauhaus” – rzuca ktoś podczas dyskusji, jakby wszystko było jasne i oczywiste. Czym jest ów Bauhaus? Szkołą z początków XX wieku, „zwykłym” pojęciem czy nurtem w sztuce?

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

Apartament z łukiem w stylu art déco w Sydney
Z łukiem w stylu art déco: apartament w Sydney

Przestronny apartament w południowo-wschodnim Sydney to przestrzeń, w której czuć europejskiego ducha i buzujące życie. Na 90m2 swój świat stworzyła artystka Nicole Nelius wraz z mężem – reżyserem Christopherem Neliusem – i dwoma synami.

wnętrza użytkowe

Czytaj więcej

Wnętrza publiczne

Crowne Plaza Budapest - kolejna zagraniczna realizacja
Crowne Plaza Budapest – wnętrza hotelu w Budapeszcie. To polski projekt

Położony nieopodal zabytkowego dworca kolejowego Nyugati i centrum handlowego Westend City Center, hotel Crowne Plaza Budapest jest połączeniem niepowtarzalnej atmosfery podróży, tętniącego życiem miasta i klimatu węgierskich kafejek. Architekci warszawskiej pracowni Tremend.

Wnętrza publiczne

NOKE Architects - wnętrze salonu fryzjerskiego inspirowane pustynnym krajobrazem
Światło, pustynny krajobraz i recepcja jak jaskinia – wnętrze salonu fryzjerskiego

Najnowsza realizacja NOKE Architect to niezwykłe wnętrze salonu fryzjerskiego przy ul.Pięknej w Warszawie. Projekt inspirowany krajobrazem pustyni i niezwykłymi formami jakie tworzy natura wymagał od architektów szukania nietypowych rozwiązań.