Realizacja SIW w nowym warszawskim biurze kancelarii CMS przez studio Kolektyf zasługuje na uwagę z wielu względów. Po pierwsze to przykład ścisłej korelacji z tematem przewodnim i samym projektem wnętrza stworzonym przez Trzop Architekci. Po drugie to wieloelementowy system identyfikacji wizualnej (SIW), uwzględniający specyficzne potrzeby inwestora. Po trzecie to wręcz wzorcowy przykład współpracy na linii: klient – architekt- studio graficzne.
Informacja o tym, że na najwyższych piętrach Varso Tower – najwyższego budynku w Polsce i w całej Unii Europejskiej – będzie miała swoją siedzibę kancelaria CMS zelektryzowała polski rynek nieruchomości. Zaproszenie do udziału w takim prestiżowym projekcie dla studia Kolektyf było ciekawym wyzwaniem i wyróżnieniem.
Prace nad koncepcją rozpoczęły się w czerwcu 2022 r. Zespół złożony z przedstawicieli Kolektyf, Trzop Architekci, JLL i CMS w warsztatowej formule określał funkcjonalne potrzeby i szukał estetycznych inspiracji potrzebnych, by rozpocząć prace projektowe. Efekt tych dyskusji i burz mózgów brzmiał „Chcemy funkcjonalnej elegancji, która stanie się integralną częścią wnętrza.” Skoro zaś przewodnim motywem we wnętrzu był warszawski modernizm kierunek dalszych poszukiwań był jasno określony. „Otrzymaliśmy od architektów z Trzop Architekci wiele ciekawych tropów wizualnych: książek, zdjęć, ilustracji. Między innymi w tym zestawie znalazły się zdjęcia budynków autorstwa Czesława Olszewskiego czy zdjęcia wnętrz warszawskich kawiarni” – mówi Bartosz Zieliński, współzałożyciel Kolektyf.
Strzelisty modernizm
Pierwszym elementem na którym bazuje SIW jest krój pisma Paneuropa Nova – jeden z pierwszych polskich modernistycznych fontów. Został on stworzony w 1931 roku w Odlewni Czcionek Idzikowskiego w Warszawie, obecnie jest dostępna jego zdigitalizowana wersja, opracowana przez Rocha Modrzejewskiego z ROHH Type Foundry. Warto jednak podkreślić że historia Paneuropy zaczyna się wcześniej, w 1927 roku, kiedy to Paul Renner projektuje w duchu bauhausowskiej geometrii krój Futura. Prosta, świetnie wyrażająca ducha swojej epoki Futura zostaje niemalże skopiowana (i uzupełniona o polskie litery oraz nowe propozycje cyfr) przez odlewnię Idzikowski i S-ka. Nowoczesny wtedy krój przez swoją uniwersalną formę stawał się stopniowo coraz chętniej stosowany, by osiągnąć szczyt popularności w latach 60.-80. XX w. W projekcie dla CMS krój wygląda elegancko i delikatnie, ma nieco retro charakter, ale nie jest zbyt staromodny. To analiza kroju Paneuropa pozwoliła projektantom Kolektyf określić charakterystyczne dla całego SIW wysmuklone proporcje 1:4, zastosowanie łuków pełnych w zwieńczeniach elementów oraz rytmy pionów i poziomów.
Mów mi Temida
W trakcie dalszych prac nad projektem, zakończonych w październiku 2022 klarował się stopniowo kształt całości SIW. Cotygodniowe spotkania zespołu pozwalały szybko wyłaniać najlepsze rozwiązania. Wytyczna elegancji i „wtopienia się” we wnętrze szybko doprowadziła do eliminacji z projektu kolorów. Wytyczne materiałowe – do rezygnacji z pleksi i PCV. Jednym z największych wyzwań projektu stało się zachowanie wymienności informacji na tabliczkach drzwiowych – liczący ponad 300 osób zespół prawników kancelarii tworzy zmieniające się zespoły i dynamicznie kształtuje swoje zawodowe kariery. Połączenie elegancji i elastyczności udało się osiągnąć w tym przypadku dzięki zastosowaniu ażurowych elementów z corianu i magnetycznego mocowania.
Równolegle trwały prace nad projektami ledonów i muralu do strefy chill out biura. Tu warto podkreślić, że opierały się one na wynikach konkursu ogłoszonego wśród pracowników kancelarii, którzy mogli zaproponować swoje hasła i temat muralu. W tym drugim przypadku zwyciężyły „Temida jako współczesna kobieta” i „Lud pracujący”. Autorką muralu została ilustratorka i projektantka Zuzanna Wollny – jej praca połączyła wszystkie kluczowe założenia projektu: wysmuklone proporcje, modernizm, kolory zastosowane we wnętrzu, istotny dla inwestora motyw przewodni. Mural ten okazał się tak intrygujący, że sam stał się inspiracją do dalszych prac grafików – motyw znudzonego kocura pojawił się na piktogramie oznaczającym strefę chillout, a grafika – na upominkowych skarpetkach-upominkach dla uczestników oficjalnego otwarcia biura.
Uwaga zdrowie!
Ciekawym elementem projektu dla CMS jest seria tabliczek związanych z certyfikacją WELL. Zachęcają one pracowników do prowadzenia zdrowego i przyjaznego dla środowiska stylu życia: przypominają o piciu wody, jedzeniu owoców, dopingują do chodzenia po schodach. Do ich zaprojektowania posłużył inny modernistyczny krój pisma – Selznick. Ma on dekoracyjny, wręcz biżuteryjny charakter, bardzo charakterystyczny dla lat 30. XX wieku. Jest inspirowany stylem Art Deco i – jak można domyślać się na podstawie nazwy – kinowymi napisami z tamtych czasów. Strzeliste liternictwo współgra z równie strzelistymi formami elementów wayfindingu. Krój ma przyciągać wzrok, zachęcać do zapoznania się informacjami.
Ostatni fragment układanki
Ostatnim brakującym puzzlem (lub może raczej ceramicznym „gorsecikiem” w mozaice, bo i ten kojarzony z Warszawą motyw pojawił się we wnętrzach CMS) okazały się grafiki na szkleniach. Nie był to drobny element – chodziło łącznie o kilkaset metrów kwadratowych tzw. „szronów”. Pomimo zmiany pierwotnego projektu udało zachować się spójność z innymi elementami SIW.
„Niewątpliwie projekt dla CMS wymagał dużo pracy i zaangażowania. Z efektów jesteśmy bardzo zadowoleni, jednak najwięcej satysfakcji dała nam współpraca z inwestorem oraz architektami, która w przypadku tej realizacji przebiegała wręcz wzorcowo, pokazując zaangażowanie i profesjonalizm wszystkich stron. Bardzo to doceniamy i często wracamy do tego procesu jako punktu odniesienia” – dodaje Bartosz Zieliński.
Bio projektu
-
- Projekt wnętrza: Trzop Architekci
- Projekt: Kolektyf /Agnieszka Czaderna, Karina Dziamidzik, Dominika Federowicz, Katarzyna Kapłon, Bartosz Kędzierski
- Lokalizacja: Warszawa
- Zdjęcia: Moodauthors