Żyjemy w epoce, w której na ziemi spotyka się więcej przedmiotów niż kiedykolwiek. Do rzeczy już istniejących dochodzą codziennie tysiące nowych. O wiele mniej niestety znika. Konsumpcjonizm galopującej cywilizacji niesie za sobą także realne problemy z odpadami, powstałymi podczas procesów produkcji. Cosentino, firma znana ze swej świadomości ekologicznej, wraz z ToTuart - największą w Polsce galerią rzeźby i zaproszonym do projektu artystą - rzeźbiarzem Janem Musiałowskim, postanowili zwrócić na ten problem uwagę i odkryć na nowo potencjał odpadów, prezentując rzeźby, powstałe z próbek Silestone. Prace można obejrzeć w warszawskiej Galerii Sztuki ToTuart.
Artyści już dawno przestali stać na uboczu problemów współczesnego świata. Wielu z nich poszukuje nowego języka komunikacji ze swymi odbiorcami i zaczyna interesować się materiałami charakterystycznymi dla szeroko pojętej architektury. Jednocześnie martwi ich konsumpcjonizm i narastający problem odpadów przemysłowych. To właśnie na bazie tych cywilizacyjnych rozterek, powstał koncept wspólnego projektu „Struktury Energii” Cosentino i Galerii Totuart z udziałem Jana Musiałowskiego.
– Współpracę z artystą Janem Musiałowskim rozpoczęliśmy w czerwcu br., podczas premiery nowej kolekcji Silestone Sunlit Days. To pierwsza kolekcja Silestone z certyfikatem neutralności węglowej – mówi Aneta Konowrocka, Marketing Manager Cosentino – Powstała wtedy idea stworzenia instalacji artystycznej, która nada nowe piękno i nową młodość próbkom odcieni wycofanych z portfolio, a więc tych, które już nie posłużą do tworzenia projektów wnętrz. Jan stworzył wówczas rzeźby prezentowane dziś na wystawie w Galerii TotuArt.
Głównym założeniem projektu było pokazanie, że nawet najdrobniejsze materiały można wykorzystywać ponownie i tworzyć z nich sztukę. W tym przypadku niepotrzebne próbki wycofywanych z produkcji odcieni powierzchni Silestone stały się idealnym materiałem do tworzenia oryginalnych artystycznych form.
– Jako artysta staram się skupić na dostrzeżeniu niematerialnych kształtów, wyobrażeniu sobie form, jakie energie mogą przedstawiać. W mej twórczości poświęcam się badaniu materiałów, z których tworzę prace. Staram się znaleźć z materią wspólny język, dzięki któremu odkrywam ukryte w niej bodźce. Materiały Cosentino posłużyły mi jako powierzchnia, która jednocześnie tworzy strukturę rzeźby. Koncepcją mozaiki nawiązuję do cennej dla Cosentino filozofii zero-waste. W prezentowanych pracach postawiłem na syntezę i jednolitą gamę barw. Rzeźby swą kompozycją odnoszą się do abstrakcyjnych, organicznych kształtów. Dzięki spękaniom powierzchnia ożywa i migocze, nadając im wyjątkowy charakter – opowiada o swych dziełach Jan Musiałowski.
Prezentowane obiekty wykonano z dwóch odcieni powierzchni hybrydowych Silestone Cosentino, Carbono Suede i Nymbus. Artysta postanowił przekazać prace na licytację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Rzeźby można obejrzeć w należącej do Marka Duchnowskiego Galerii ToTuart, znajdującej się w Centrum Praskim Koneser.
Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe Cosentino