Wystawa Masterly – The Dutch in Milano była kolejną propozycją na mapie designu podczas Milan Design Week. 8. edycja oczarowała entuzjastów sztuki i designu eksplozją innowacji, kreatywności i kunsztu. Zobaczcie, jakie projekty można było na niej zobaczyć.
Masterly to największe wydarzenie poświęcone holenderskiemu designowi podczas Milan Design Week. Skupia projektantów, artystów, rzemieślników, a także przedstawicieli firm i uczelni, wybieranych co roku przez kuratorkę i założycielkę Nicole Uniquole.
Począwszy od pierwszej edycji, wystawa stanowi ważny punkt w bogatym programie wydarzeń, jakie odbywają się w ramach tygodnia designu. W tegorocznej edycji udział wzięło osiemdziesięciu pięciu uczestników, reprezentujących różne obszary projektowania. Od awangardowych mebli po instalacje cyfrowe – Masterly po raz kolejny pokazało różnorodny i stale rozwijający się holenderski design.
Ponownie w Palazzo Giureconsulti, z widokiem na Duomo
Wydarzenie już po raz drugi odbyło się w Palazzo Giureconsulti, wspaniałym budynku o sporym znaczeniu historycznym w Mediolanie, z widokiem na jego najcenniejszy zabytek, słynną katedrę Duomo.
Palazzo, w zamyśle kuratora, nie jest nigdy jedynie tłem dla wystawy. Jest integralną częścią doświadczenia zwiedzających: instalacje łączą się z salami, są też inspirowane architekturą i wszystkimi oryginalnymi detalami.
Dobro tradycji, piękno innowacji
Masterly, jak przystało na wydarzenie, poświęcone designowi i kreatywności, jest projektem w ciągłym ruchu i zawsze zorientowanym na przyszłość.
W tym roku prace uczestników dają poczucie prawdziwej i głębokiej zmiany, na którą nie można dłużej czekać: projekty wykorzystują treści i podejmują tematy, które czasami są używane instrumentalnie w komunikacji, takie jak innowacja, ekologia, zrównoważony rozwój, ponowne wykorzystanie, i przekładają je na konkretne i realne projekty. Biorąc pod uwagę, że design reprezentuje awangardę, prezentowane projekty budzą pewność siebie i nadzieję na przyszłość.
Masterly 2024 można podsumować słowami „Dobro tradycji, piękno innowacji”, bo gdy zagłębiamy się w projekty uczestników, wyraźnie wyłaniają się te dwa wątki narracyjne – tradycja i innowacja – czasem odrębne, a czasem splecione ze sobą.
Druk 3D, sztuczna inteligencja, materiały.
Zmiany, o których mowa przybierają różne formy: wykorzystanie maszyn do drukowania 3D, zastosowanie sztucznej inteligencji w opracowywaniu projektów, badaniach i zastosowaniu nowych materiałów.
Przykłady? We współpracy z Phillips MyCreation firma Aectual prezentuje instalację w całości wydrukowaną w 3D, składającą się z baru, pawilonu i projektu oświetlenia.
Rollo Studio wśród niezależnych projektantów produkuje także swoje rzeźbiarskie lampy w technice formowania 3D.
Wśród (wielu!) projektów opracowanych przy pomocy sztucznej inteligencji (Francesca Müller, Groen & Boothman) szczególnie ciekawa jest Every Human Algorithmic Perfumery, która wita gości w holu wejściowym, oferując im możliwość spersonalizowania perfum. Dzięki wprowadzonym do systemu danym osobowym sztuczna Inteligencja tworzy ad hoc formuły zapachowe.
Wśród tematów „delikatnych” materiały są z pewnością najczęściej badane i w tym zakresie otwierają się różne scenariusze: niektórzy wykorzystują materiały powstałe w wyniku zrównoważonych procesów produkcyjnych, inni te uzyskane z odpadów w wyniku innych procesów produkcyjnych oraz ci, którzy którzy skupiają się na temacie ponownego ich użycia.
Wschodząca gwiazda Lucas Zito, który na potrzeby Masterly 2024 stworzył instalację site-specific, w swoich rzeźb świetlnych wykorzystuje PET z recyklingu. Lampy z kolekcji Layers prezentowanej przez firmę Philips MyCreation powstają poprzez formowanie biomateriału. Krzesła autorstwa Primo Aretsa, młodego absolwenta HMC Vocational College, również są wykonane z drewna odpadowego.
Visionary Lab jednoczy pod patronatem projektu Icons Re/Outfitted dwie kultowe marki Vitra i Levi’s©, przerabiając i na nowo interpretując niektóre historyczne siedzenia kultowej marki za sprawą ulubionego dżinsu.
MYCOTEX to z kolei biomateriał podobny do skóry, powstały w laboratorium z kompostowania grzybów, który dzięki maszynom do formowania 3D firmy Neffa przekształca się w przedmioty o najróżniejszym przeznaczeniu.
Przyszłość jest teraz. ROOTS autorstwa Simone van Es
Skoro już o materiałach mowa, projekt ROOTS autorstwa Simone van Es, będący wystawą w ramach Masterly, zasługuje na osobny rozdział. Podkreśla zaangażowanie kilku artystów i projektantów w pilne kwestie środowiskowe oraz celebruje wewnętrzne piękno ziemi i znaczenie jej korzeni (stąd tytuł).
Holenderski przemysł projektowy doświadczył ogromnego rozwoju w dziedzinie materiałów pochodzenia biologicznego. Obornik koński, glony, grzyby, skórki jabłek, fusy z kawy, len, słoneczniki to tylko niektóre z materiałów odpadowych wykorzystywanych do opracowywania rozwiązań o obiegu zamkniętym, niezbędnych dla ochrony ziemi, przy czym ziemia oznacza glebę, w tym przypadku glebę holenderską, która jest przed wieloma wyzwaniami i trudnościami.
Razem z artystami takimi jak Claudy Jongstra i Diana Scherer ROOTS bada pochodzenie, rdzeń, rodzaje gleby, możliwości, zagrożenia, zwierzęta i uprawy holenderskiej gleby. Ale także materiały i produkty (budowlane), które można zebrać, wytworzyć lub ponownie wykorzystać z gleby.
Tradycja spleciona z innowacją
W Masterly można znaleźć przykłady udanego łączenia tradycji i innowacji. Myślimy tu o firmach takich jak Van Besouw czy FritsJurgens, które czerpią z własnego doświadczenia, ale potrafią interpretować teraźniejszość, promując badania nad nowymi materiałami i nowymi technologiami, czy o firmach holenderskich, które symbolizują dziedzictwo przeszłości, takich jak Royal Delft i Dutch Originals z Richardem Huttenem i Maartenem Baasem, które reinterpretują tradycję poprzez estetyczne kody współczesności.
Przykładów w tym sensie nie brakuje nawet wśród projektantów: przede wszystkim Roberta Bronwassera, Aleksandry Gacy, którzy poruszają się w kręgu badań balansujących pomiędzy rzemiosłem a futurystyczną technologią.
Dziedzictwo
Czystą tradycję ucieleśniają przede wszystkim firmy zajmujące się produkcją mebli drewnianych i tapicerskich. Marki takie jak Nilson Beds, Vonn Jansen, Item oraz w branży tekstylnej Halle Design i LCD Textiles czerpią siłę z dziedzictwa rozumianego jako bogactwo doświadczeń i know-how, z których można korzystać, co jest synonimem jakości i trwałości produktu.
Byliście na wystawie? Jeśli tak, koniecznie podzielcie się wrażeniami!
Opac. na podst.: masterly.nu