Gdzieś między wyśpiewanym „Happy Birthday” prezydentowi Kennedy’emu a wizerunkiem wielkiego burgera znajduje się także manufaktura Herman Miller.
Założona w 1905 roku w stanie Michigan marka stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych wytwórni mebli zza wielkiej wody. Wielki podbój Ameryki marka Herman Miller zaczęła w drugiej połowie lat 40., kiedy to dostosowała swoją ofertę do panującej mody na wnętrza uproszczone i minimalne. Na rynku amerykańskim nie było wówczas takich form, które by pasowały do wschodzącego trendu w aranżacji wnętrz. A ten wszedł bardzo dynamicznie, wypychając ciężkie i toporne kształty. Przed wojną głównym projektantem Hermana Millera był Gilbert Rohde, którego myśl projektowa bardzo mocno była związana ze stylem art déco, co nie do końca wychodziło naprzeciw potrzebom konsumentów. Wszystko zmieniło się po wojnie, kiedy to o współpracę został poproszony George Nelson, otwarty na poszukiwania nowej formy architekt. To właśnie on jest twórcą kultowej Nelson Marschmallow Sofa. To za jego namową Herman Miller rozpoczął współpracę z Charlesem Eamesem. I to właśnie od tego nazwiska zaczyna się kariera Hermana Millera jako prekursora stylu modernistycznego!
La Fonda
Eames: Charles Ormond Eames Jr oraz Bernice Alexandra „Ray” Eames, to nazwisko, które zna każdy, kto chociaż raz w ręku miał magazyn lub inną publikację o designie. Małżeństwo amerykańskich projektantów, którzy na stałe zapisali się w historii światowego wzornictwa m.in. za sprawą sławnego krzesła Eames Lounge Chair, o którym pisano książki, kręcono filmy i które stało się ikoną. Nie bez powodu.
To jeden z najpiękniejszych, najbardziej ergonomicznych, wygodnych i najlepiej wykonanych projektów na świecie
To jeden z najpiękniejszych, najbardziej ergonomicznych, wygodnych i najlepiej wykonanych projektów na świecie. A przede wszystkim uniwersalny jak wszystkie prace Eamsów. Do grona ikon zaliczyć można także fotele 1730 z 1961 roku, które popularnie zwane są „La Fonda”. Dlaczego? Otóż para projektantów rozpoczęła tworzenie tego modelu na prośbę Alexandra Girard, który potrzebował siedzeń do swojej nowej restauracji La Fonda de Sol w Nowym Jorku. Oprócz zaprojektowania nowych muszli wykonanych z włókna szklanego, Eamsowie opracowali także nowe, solidne podstawy, wykonane w całości z aluminium. Co więcej, Charles i Ray opracowali nowy system tapicerki dla tych krzeseł, z charakterystyczną krawędzią zwaną „Eames edge”. W naszej pracowni jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami pary tych światowych ikon designu i to w nie byle jakim wydaniu, bo all-in-black. Jest to niezwykle elegancki projekt, który dedykujemy koneserom wzornictwa poprzedniego wieku.
Krzesło EA105
Innym Eamsowym dziełem, które możemy podziwiać z bliska, jest model EA105 Chair. To zaprojektowane w 1958 roku krzesło biurkowe wyróżnia się inteligentną kombinacją materiałów. Ma transparentną, lekką formę, gdzie konstrukcja jest wyraźnie widoczna, a użycie aluminium do budowy ramy dodało projektowi stabilności. Tapicerka ze skóry naturalnej jest przymocowana do bocznych krawędzi ramy, ale została luźno ułożona w taki sposób, że ergonomicznie dopasowuje się do postawy człowieka. Model EA105 posiada wypolerowaną, krzyżakową podstawę i ma stałą wysokość siedzenia.
Fotel pochodzi z kolekcji Herman Miller International Collection, lecz został wyprodukowany pod szwajcarską marką Vitra, przez co był dystrybuowany tylko na terenie Europy
To najbardziej minimalistyczne krzesło z całej gamy kolekcji Aluminium Group. Podstawa się nie obraca i model ten nie posiada podłokietników. Dostępny jest w wersjach z tapicerką ze skóry lub materiału Hopsak. W naszej pracowni znajduje się ta najbardziej elegancka wersja, czyli z jednolitą skórą naturalną. Ciekawostką jest fakt, że fotel pochodzi z kolekcji Herman Miller International Collection, lecz został wyprodukowany pod szwajcarską marką Vitra, przez co był dystrybuowany tylko na terenie Europy.
Dysponowanie meblem wyprodukowanym w takiej manufakturze można porównać z posiadaniem najnowszego pegazusa w ’95 i to z zestawem super gier. Herman Miller działa do dzisiaj, sprzedaje globalnie i zajmuje się głównie produkcją mebli biurowych. Swoją pozycję osiągnął dzięki ważnym decyzjom podjętym w środku ubiegłego wieku, czyli wspieraniu młodych i utalentowanych twórców. A krzesła Eamsów do dziś pracują na rozpoznawalność marki.
Dobry teść, Miller
A kim był w ogóle Herman Miller? Tyle się o nim mówi, a nigdzie go nie widać. Herman Miller był amerykańskim przedsiębiorcą, który w 1905 roku pomógł kupić The Michigan Star Furniture Company swojemu zięciowi D.J. De Pree. Zięć okazał się dobrym zięciem i gdy objął stanowisko dyrektora w firmie, w 1923 roku zmienił jej nazwę na Herman Miller Furniture Company, aby w ten sposób odwdzięczyć się teściowi za pomoc. Przyznaję szczerze, że takie podziękowania to – moim zdaniem – strzał w dziesiątkę. Pokazuje, że Herman Miller nie był wybitnym projektantem, architektem, wirtuozem sztuki meblarskiej czy rzemieślnikiem. Był po prostu uczynnym człowiekiem z gestem, dzięki któremu dzisiaj podziwiamy projekty takich sław jak Isamu Noguchi, duet Bill Stumpf & Don Chadwisk, Robert Propst, Yves Béhar i wielu innych. I za to wielkie dzięki…