Wszystko zaczyna się od dwóch desek

Adepci meblarstwa z Rycotewood Furniture przy City of Oxford College w Wielkiej Brytanii stworzyli serię mebli do przechowywania z wykorzystaniem czerwonego dębu amerykańskiego. Dzięki zastosowaniu różnorodnych technik obróbki, uzyskano przepiękne meble oraz inne niecodzienne przedmioty.

Patronem projektu było Stowarzyszenie Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), które zapewniło surowiec do prowadzonych prac stolarskich. Po zeszłorocznym sukcesie, stowarzyszenie ponownie podjęło współpracę ze znaną szkołą meblarstwa Rycotewood Furniture w Oksfordzie. Tym razem zaprosiło do projektu 17 studentów drugiego roku, których zadanie polegało na stworzeniu mebli do przechowywania. Warunek: tworząc swoje projekty mogli użyć jedynie dwóch desek z czerwonego dębu. Studenci otrzymali przy tym tylko jedną wskazówkę: tworzone projekty miały wykorzystywać materiał drewniany w możliwie najbardziej kreatywny i wydajny sposób, aby w pełni ukazać naturalne cechy tego surowca. Uczestnicy projektu zostali też poproszeni o zainspirowanie się pracami wybranego architekta lub artysty, którzy wywarli wpływ na ich dzieło. W trakcie zajęć praktycznych adepci stolarstwa stosowali różnorodne techniki pracy, takie jak opalanie, bejcowanie, szczotkowanie, odymianie oraz gięcie pod wpływem pary, a wszystko to po to, aby zaprezentować teksturę drewna o wspaniałym, miękkim usłojeniu, zmienić jego kolor lub kształt.

Tworzone projekty miały wykorzystywać materiał drewniany w sposób możliwie najbardziej kreatywny i wydajny

Do udziału w projekcie jako wykładowca i opiekun zaproszony został również znany brytyjski projektant mebli, Sebastian Cox. Przed rozpoczęciem prac technicznych Cox odbył spotkanie ze studentami, którego celem było zainspirowanie uczestników jego własną działalnością w obszarze tworzenia mebli, a także podzielenie się doświadczeniami związanymi z pracą z czerwonym dębem. Przez cały czas trwania projektu Sebastian Cox stale nadzorował swoich podopiecznych, zapewniając nieprzerwany mentoring, a także trzy indywidualne sesje, podczas których doradzał i przekazywał konstruktywną krytykę planowanych projektów.
Kursy takie jak ten to istotny element składowy nauki na poziomie wyższym. Na wielu kursach projektowania uczestnicy mają zapewniony dostęp do warsztatu, ale nie otrzymują odpowiedniego szkolenia rzemieślniczego, które gwarantuje dokładne zapoznanie się z wykorzystywanymi materiałami, ich charakterystyką, a także sposobami tworzenia mebli. Cechą szczególną szkoleń oferowanych przez Rycotewood jest możliwość dokładnego poznania etapów pracy z drewnem. Uważam, że to niezbędne dla wszystkich, którzy zamierzają zająć się projektowaniem – powiedział Sebastian Cox. – Wspaniale jest też być częścią kursu, który dodatkowo wskazuje pewną ideę do zrealizowania – to tak samo ważne jak nauka pracy rzemieślniczej. Opuszczając mury uczelni, studenci powinni wiedzieć, jak przekształcić koncepcję w produkt – dodał Cox.
Jeden z wykładowców i nauczycieli na oksfordzkiej uczelni, Joseph Bray, tak skomentował projekty realizowane w Rycotewood: – Uwielbiamy realizować zadania i projekty, które później ujrzą światło dzienne. Praca z czerwonym dębem dostarczonym przez AHEC oraz informacje przekazane przez Sebastiana Coxa okazały się ogromną inspiracją dla naszych studentów.

Przyjrzyjmy się zatem bliżej niektórym z powstałych projektów.

Wisząca szafka na kieliszki

Tom Acland stworzył naścienną szafkę na napoje, której drzwiczki wyłożono panelami, ukazującymi przepiękny rysunek słojów drewna. Wewnątrz szafki znajdują się dwie wewnętrzne szuflady oraz miejsce do stawiania napojów i kieliszków, przedzielone jedną półką. Ten przykuwający wzrok mebel zaskakuje niezwykłym wyglądem, z oddali przypominającym wzór na tkaninie.

otwarta drewniana szafka na ścianie z winem w środku

Proj. Tom Acland

Szafka na biżuterię

Inspiracją dla szafki na biżuterię z czerwonego dębu i gipsu modyfikowanego autorstwa Nicka Wrighta stała się brytyjska rzeźbiarka Rachel Whiteread. Wewnątrz szafka wyłożona jest miętowo-zielonym zamszem, a dodatkowo wyposażona została w oświetlenie, specjalne japońskie zawiasy, dwie ukryte szuflady zmontowane na jaskółczy ogon oraz tajną skrytkę.

Otwarta drewniana szafka z szufladami

Proj. Nick Wright

Skrzynie na szpargały

Alec Brown stworzył interesującą skrzynkę do postawienia na stole z czerwonego dębu barwionego na czarno, a następnie woskowanego. Autor inspirował się odcieniami i niezwykłym oświetleniem stosowanym w fotografii Ryana McGinleya. Wysuwane uchwyty oraz prowadnice szuflad pojawiają się po otwarciu szuflad.
Bieliźniarka

czarna drewniana szafka na bieliznę

Bieliźniarka, Proj. Alec Brown

W skrzyni do przechowywania o zaokrąglonych narożnikach Jenny Eve zastosowała wełnę filcową między łączeniami. Skrzynia została pomyślana jako schowek na koce, kołdry, poduszki, książki i buty. Autorka inspirowała się sztuką Healy & Burke.
Fot. 4 Proj. Jenny Eve

Zestaw: wisząca szafka i stolik

Jamie Waite zaprojektował wiszącą szafkę z przesuwnymi drzwiczkami wykonanymi z tkaniny, a do tego dodał stolik. Autora zainspirowało minimalistyczne podejście do projektowania architektury Ludwiga Mies van der Rohe.

Drewniana szafka na ścianie z drewnianym stołem pod nia

Proj. Jamie Waite

Mnogość stworzonych projektów podkreśla wszechstronność czerwonego dębu i pomysłowość studentów. Wśród innych projektów stworzonych przez studentów Rycotewood znajduje się współczesna wersja maoryskiego waka huia (zdobnego pudełka do przechowywania skarbów, np. wysoce cenionych piór ptaka służących za przybranie głowy), mobilna donica na domowe rośliny wykonana z elementów giętych, które po złączeniu zamieniają się w parawan, krzesło do stojaka na ubrania, a także szafka nocna z nogami umożliwiającymi zrównoważenie mebla.

– Współpraca z Rycotewood to znakomita okazja, aby przekazać utalentowanym studentom świetnie się prezentujący, lecz nadal rzadko wykorzystywany, a jednocześnie odnawialny surowiec i zachęcić ich do eksperymentów – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. – Amerykański dąb czerwony stanowi prawie 20% naturalnych zasobów lasów liściastych w USA, a jego wolumen wzrósł ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich 50 lat. Choć ten piękny gatunek drewna jest dobrze znany na innych rynkach, w Europie nadal nie cieszy się popularnością. Współpraca ze szkołą Rycotewood to część naszych starań, mających na celu zachęcenie europejskich projektantów i twórców do poszerzenia horyzontów na temat surowców oraz korzystania ze wszystkich dostępnych w naturze gatunków, co przełoży się na zrównoważoną gospodarkę leśną – dodał David Venables.

Który projekt najbardziej się Wam podoba?

Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe AHEC

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama