Projekt obejmuje koncepcję marki „Zbiór”, w której twórczynie: Iga Staszczak i Antonina Wolska, łączą przedmioty vintage z niecodziennymi, wielofunkcyjnymi formami. Odświeżają też klasyki, dając nowe życie przedmiotom sprzed lat.
– Każdy zaprojektowany przez nas komplet składa się z innych elementów, przez co nabiera unikatowego charakteru. Skupiamy się przede wszystkim na materiałach akcentujących ślad pracy rzemieślniczej, takich jak ceramika i szkło. Estetykę marki wyznaczają: mocny kolor, zabawa formą, umiarkowany eklektyzm i liberalne podejście do idei zestawu – mówią.
Pomysł wywodzi się z głębokiej refleksji nad wyzwaniami, przed którymi stoi współczesny świat. W dobie kryzysów, takich jak rosnący konsumpcjonizm i zmiany klimatyczne, projektantki dostrzegły potrzebę innowacyjnego i odpowiedzialnego podejścia do projektowania. Rozwiązania problemu nadprodukcji, zużycia zasobów i bezrefleksyjnego generowania odpadów szukają w upcyclingu, czyli kreatywnym wykorzystaniu tego, co już zostało wyprodukowane.
– Stworzyłyśmy trzy przykładowe zestawy, reprezentujące różne schematy działania marki. „Słodko/słono” to zdekompletowane porcelanowe naczynia vintage oraz doprojektowane do nich brakujące elementy, takie jak spodki pod filiżanki lub pokrywki do czajnika i cukiernicy. Zestaw dopełniają mini patery wykorzystujące szklane nóżki od starych kieliszków. „Rano/wieczór” to autorskie naczynia wielofunkcyjne, takie jak dwustronny talerz, które łączymy z naczyniami vintage poprzez użycie kalek ceramicznych. „Wiele/niewiele” powstał poprzez odcięcie czarek ze starych, pojedynczych kieliszków oraz połączenie ich z wykonanymi przez nas nóżkami z barwionego szkła. Zabieg ten pozwolił na stworzenie spójnych zestawów, których elementem scalającym jest design nóżek i zdobień – szlifów. Uzupełnieniem kolekcji są szklane talerzyki ozdobione szlifami nawiązującymi do wzorów zarówno na kieliszkach, jak i na ceramice – opowiadają.
Projekt skierowany jest do osób, które pragną poznać, docenić i zachować dziedzictwo, a także czerpać z niego inspirację do nowych działań. Iga i Antonina pragną zmotywować konsumentów do zrezygnowania z takich nawyków, jak wyrzucanie wartościowych przedmiotów i przekonać ich do nieszablonowego myślenia o zestawie naczyń. – Źródłem naszej motywacji jest fascynacja historią i tradycją. W epoce, gdzie nowoczesne technologie i media społecznościowe dominują nasze życie codzienne, nostalgia staje się rodzajem ucieczki od natłoku informacji i rosnącego tempa życia. Zamiłowanie do przeszłości manifestujemy poszukując staroci, uczestnicząc w targach vintage i eksplorując zapomniane szafki u babci. Jest to dla nas próbą złapania oddechu i znalezienia spokoju w materiale, który przetrwał próbę czasu. Czerpiemy inspiracje z piękna rzeczy, które były używane w przeszłości i chcemy przywrócić je do używalności i współczesności – podsumowują.
Projekt otrzymał nagrodę Redakcji Format w konkursie Sztuka Przejścia ’23 – Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu (2024). Doczkeał się publikacji w prasie branżowej i był prezentowany na wystawach: Design 32 – Najlepsze dyplomy projektowe Akademii Sztuk Pięknych 2023 w Katowicach (2024); „Na stołach” podczas Łódź Design Festival 2024; w czerwcu 2024 na wystawie pokonkursowej „Młodzi na start” podczas Gdynia Design Days, w którym to konkursie zajął drugie miejsce.
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowe ZBIÓR