Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturąCentrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Reklama
Reklama

Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis będzie nowoczesnym obiektem kultury łączącym funkcje edukacyjne, wystawiennicze i rekreacyjne.

Rozrzeźbiona bryła, której pierwowzorem był wielokrotnie nagradzany Pawilon Polski na Expo 2020 w Dubaju, w swojej formie stanowić będzie eksponat w przestrzeni, a zarazem – jako element krajobrazu – doświadczaną różnymi zmysłami, immersyjną scenerię dla aktywności programowej Xylopolis i żywej praxis kultury Podlasia.

Jak zapowiadają reprezentanci władzy samorządowej, powstanie siedziby Xylopolis to projekt strategiczny dla regionu, a jego zadaniem będzie zarówno stworzenie ośrodka kultury i edukacji integrującego lokalną społeczność, jak i promowanie tradycji, natury oraz marki Podlasia w Polsce i Europie. Za koncepcję architektoniczną odpowiadają architekci z pracowni WXCA.

Kinetyczna rzeźba i synergia z naturą

Koncepcja formy architektonicznej Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis wzięła się z pogłębionego namysłu nad relacją człowieka z naturą – wspólnej egzystencji, wpływu człowieka na ekosystem naturalny i biorącej się z niego odpowiedzialności. W odpowiedzi na ekologiczne i społeczne wyzwania przyszłości architekci WXCA tworzą perspektywę przepełnioną przekonaniem o mądrości człowieka i możliwości racjonalnego, odpowiedzialnego zarządzania zasobami naturalnymi. Ich źródła odnajdują zarówno w wielopokoleniowej tradycji i historii drewnianej kultury Podlasia, jak i współcześnie tworzonych i praktykowanych w regionie najnowszych technologiach budownictwa drewnianego. Dlatego refleksja ta znalazła wyraz nie tylko na płaszczyźnie symbolicznej, ale też w konkretnych propozycjach formalnych i technologicznych.

Wzorem dla koncepcji architektonicznej siedziby Xylopolis stał się zaprojektowany przez pracownię WXCA Pawilon Polski na Expo 2020 w Dubaju, w którym oryginalnie prezentowana była ekspozycja podlaskiego Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie. Ta wielokrotnie nagradzana przez społeczność międzynarodową realizacja także inspirowana była refleksją nad synergią pomiędzy tradycją i nowoczesnością, czyli ideą zrównoważonego rozwoju w zgodzie z naturą. Podobnie jak projekt z Expo 2020, Pawilon Xylopolis przyjął formę rozszerzającej się ku górze, modułowej konstrukcji, dla której ramą jest instalacja kinetyczna wyobrażająca lecące stado ptaków i będąca metaforą mobilności – dynamicznych zmian zachodzących w świecie, globalnego przepływu informacji i wiedzy.

Architekci zdecydowali się na zastosowanie technik eksponujących walory estetyczne drewna, które będzie głównym materiałem konstrukcyjnym i wykończeniowym pawilonu. Drewniane okładziny o różnorodnych fakturach i ruchome fragmenty elewacji stworzą interaktywną instalację przestrzenną zasilaną ruchami powietrza oraz zmiennością światłocienia o różnych porach dnia i roku, transmitując w ten sposób wieloaspektowy udział naturalnych zjawisk w odczuwaniu komfortu i harmonii. Ukształtowany w ten sposób pawilon sam w sobie stanowić będzie eksponat w przestrzeni, a zarazem – jako element krajobrazu – doświadczaną różnymi zmysłami, immersyjną scenerię dla aktywności programowej Xylopolis i żywej praxis kultury Podlasia.

Dzięki zastosowaniu ekologicznych technologii pawilon będzie również przykładem symbiotycznego związku człowieka z naturą. Projekt wykonano w oparciu o szczegółowe analizy ukierunkowane na minimalizację wbudowanego i operacyjnego śladu węglowego – czemu przysłużą się m.in. zastosowanie drewna jako głównego budulca uzupełnionego elementami z materiałów niskoemisyjnych, zastosowanie elementów prefabrykowanych, układ przestrzenny optymalizujący wydajność energetyczną czy odnawialne źródła energii. Centrum Xylopolis to również wyjątkowy ogród o powierzchni ponad 4 ha. Zagospodarowanie otoczenia Xylopolis odzwierciedla idee przyświecające utworzeniu Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie, łącząc komponenty przyrodnicze z nowymi technologiami. Z jednej strony projekt opiera się o maksymalne wykorzystanie naturalnego ukształtowania terenu oraz zastosowanie rozwiązań, w tym doborów roślin lokalnych – odpornych i niewymagających wysokich nakładów energii i zużycia wody oraz wspomagających naturalną retencję. Z drugiej strony teren wyposażono w efektywne energetycznie systemy retencji, rozsączania, oświetlenia oraz szereg inżynieryjnych rozwiązań wspomagających efektywne i zrównoważone gospodarowanie zasobami oraz uodparniających na bieżącą zmienność klimatu i przyszłe zmiany klimatu, w tym w szczególności takie zagrożenia atmosferyczne jak susze, porywiste wiatry i opady, pożary.

Centrum kultury Podlasia

Głównym obiektem Centrum Xylopolis jest centralny, czterokondygnacyjny pawilon. Parter obiektu zorganizowano wokół centralnego, wielopoziomowego holu otoczonego przestrzeniami edukacyjnych warsztatów i ekspozycji, a także przestrzeniami rekreacji – gastronomii, sklepu, przestrzeni zabaw dla najmłodszych. Plan ukształtowano w taki sposób, by umożliwiać płynne łączenie się wnętrza z zewnętrzem, a program wewnętrznych aktywności mógł rozwijać się w zewnętrznych, ogrodowych strefach. Wyższe kondygnacje budynku oferują wielofunkcyjne przestrzenie poświęcone różnym obszarom kultury: nauce, technologii i sztuce, w tym salę dedykowaną wielkoformatowemu obrazowi Leona Tarasewicza, salę wielofunkcyjną dla spektakli, wykładów i debat, przestrzenie intermedialnych instalacji edukacji ekologicznej, popularyzacji wiedzy w formie prezentacji najnowszych osiągnięć nauki i technologii.

W koncepcji WXCA otoczenie pawilonu jest integralnym elementem doświadczania Xylopolis. Zaplanowano w nim miejsca dedykowane zewnętrznym aktywnościom oraz rekreacji wśród zieleni: ogrody tematyczne, park sztuki, amfiteatr, tężnię solankową oraz wieżę widokową na tradycyjną podlaską zabudowę drewnianą. Całość będzie dostępna dla wszystkich, tworząc atrakcyjną i spójną infrastrukturę, a razem z pobliskim Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej stworzy przestrzeń o wartości dla regionalnej wspólnoty i tożsamości.

Jak zapowiadają reprezentanci władzy samorządowej, powstanie siedziby Xylopolis w Wasilkowie koło Białegostoku to projekt strategiczny dla regionu, a jego zadaniem będzie zarówno stworzenie ośrodka kultury i edukacji integrującego lokalną społeczność, jak i promowanie tradycji, natury oraz marki Podlasia na zewnątrz. Jako obiekt użyteczności publicznej, Xylopolis będzie miejscem popularyzacji sztuki i nauki o drewnie, przestrzenią wystaw, konferencji i warsztatów. Finał realizacji planowany jest na koniec 2027 roku.

Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis – projekt WXCA
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis – projekt WXCA
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis – projekt WXCA
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis – projekt WXCA
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis – projekt WXCA

Zespół WXCA: Szczepan Wroński, Marta Sękulska-Wrońska, Michał Czerwiński, Anna Dobek-Lenczewska, Paulina Kucharska, Michał Kalinowski, Elżbieta Leoniewska, Jakub Matela, Jakub Kołomański, Maciej Sachse, Ewelina Szeląg, Paweł Wolanin, Klaudia Gołaszewska, Michał Sokołowski

Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Pawilon Polski na Expo 2020 w Dubaju – projekt WXCA
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Pawilon Polski na Expo 2020 w Dubaju – projekt WXCA
Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie Xylopolis, czyli architektoniczna refleksja nad relacją człowieka z naturą
Pawilon Polski na Expo 2020 w Dubaju – projekt WXCA
Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.