Podczas 12. edycji Gdynia Design Days spotkają się przedstawiciele polskiej branży projektowej, przedsiębiorcy i pasjonaci dobrego wzornictwa. Tegoroczne hasło przewodnie to Polaryzacja. MAGAZIF znalazł się wśród patronów medialnych eventu.
Hasło Polaryzacja ma być zaproszeniem do dialogu dającego możliwość wyznaczenia nowatorskich strategii działania w obszarze designu i biznesu dla spolaryzowanej rzeczywistości. Zdradzając pierwsze szczegóły dotyczące GDD 2019, organizatorzy przedstawili pięć biegunów polaryzacji, które wskazują miejsca różnicowania się postaw w obliczu istotnych problemów, w sytuacjach skrajnych, wobec których nie sposób przejść obojętnie.
Ja w opozycji do my
Świat, w którym żyjemy, to miejsce starć między indywidualnym interesem a dobrem wspólnym. Jaka doza wygody i odpowiedzialności jest prawidłowa; kiedy postawić na własny interes, a kiedy na dobro wspólne? Te pytania pojawią się na wystawie „Ja | my”, kuratorowanej przez Izabelę Bołoz w wielu kontekstach: naszej rodziny czy lokalnej społeczności, ale też w nawiązaniu do ludzi z innych krajów, cudzoziemców czy mieszkańców trzeciego świata. Wybrane prace pokażą spolaryzowane tendencje wcielone w rzeczywiste projekty – systemy, które troszczą się za nas o innych, oszczędzają nasz czas, a także te, które pomagają nam w kreowaniu pozytywnego wizerunku. Część projektów oddaje naszą potrzebę zaangażowania się w pomoc innym czy budowanie małych, lokalnych społeczności, a także bycia odpowiedzialnym również za społeczność internetową, którą tworzymy.
Ludzkie ciało pod lupą
Na wystawie „Ciało na rozdrożu” kuratorzy – Michał Bachowski i Agata Nowak – ukażą ciało w kontekście najważniejszych dylematów, z którymi się zmagamy. Nasze ciała interesują obecnie już nie tylko naukowców, ale także projektantów i ludzi biznesu. Dzielą się oni jednak na dwie spolaryzowane grupy. Jedni chcą wykorzystywać rozwój chirurgii plastycznej, protetyki, bioinżynierii, sztucznej inteligencji i innych technologii komputerowych, żeby poprawiać człowieka lub wyręczać go w różnych zadaniach. Innych przeraża perspektywa transhumanizmu.
Pełne wykorzystanie surowców
Po odpady sięgają mali projektanci i wielki przemysł. Dotychczas były niechcianym efektem ubocznym wielkich produkcji i konsumpcji – teraz stały się cennym zasobem i symbolem społecznej odpowiedzialności. Na wystawie „(nie)śmieci” duet kuratorski Agnieszka Jacobson – Cielecka i Karol Muralak – zaprezentują wybrane pary obiektów, połączone przez materiał i cel, dla którego został wykorzystany. Jeden z nich powstał w pracowni projektanta. Wykonany chałupniczym sposobem jest eksperymentem i sugestią, wskazuje kierunek możliwych działań. Drugi powstał w dobrze wyposażonym laboratorium badawczym, finansowanym przez przemysł gotowy wziąć odpowiedzialność za swoje wcześniejsze działania. Odniesienie do idei zero waste znajdzie swoje miejsce także na wystawie „Humanizm tkanin” Marty Pokojowczyk, gdzie zobaczymy serię lnianych obiektów będących efektem symbiozy dwóch dziedzin: malarstwa i tkactwa. Z kolei „Print ‘n paste” to eksperyment ze studia UAU project, którzy korzystając z różnych, łatwo dostępnych surowców jak piasek, liście, skoszona trawa, wióry czy fusy po kawie wytworzą obiekty na drukarce 3D.
Technologia w służbie projektantom
Na kosmicznej wystawie „We need more space”, której kuratorką jest Marta Flisykowska, zobaczymy makiety baz księżycowych, modele łazików marsjańskich, rakiet i czujników, a także opowiemy o kulisach projektów badawczych realizowanych z udziałem polskich specjalistów. Najnowsze technologie w projektowaniu wykorzysta także Wiesław Bartkowski, który opowie o praktyce Creative Coding niwelującej polaryzację kodu i materii. Wystawa „#Materia kodu” to połączenie świata fizycznego z cyfrowym, zmieniające doświadczenie przestrzeni, jej percepcję, wpływające na odczucia przebywających w niej osób.
Ważnym elementem festiwalu jest coroczny przegląd prac młodych polskich twórców
Lokalnie, nie globalnie
Ważnym elementem festiwalu jest coroczny przegląd prac młodych polskich twórców, którzy w niedalekiej przyszłości będą odpowiedzialni za projektowanie otaczających nas produktów, przestrzeni, usług i procesów. Na scenie #następna generacja swój dorobek zaprezentują najlepsi studenci z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Katowicach, School of Form oraz Politechniki Koszalińskiej. W odniesieniu do przeszłości polskiego projektowania przedstawiona zostanie sylwetka Barbary Hoff, twórczyni Hofflandu, szczególnej, wymykającej się ramom tradycyjnie pojmowanej definicji projektanta będącego artystą plastykiem wykształconym na uczelni artystycznej. Ideą wystawy w Muzeum Miasta Gdyni jest ukazanie szerokiej skali oddziaływania projektów jej autorstwa oraz sposobów ich funkcjonowania w powojennej kulturze w Polsce.
Nowe idee podczas 12. edycji GDD
To tylko część z propozycji obszernego programu tegorocznej edycji Gdynia Design Days. Wydarzenia podzielone zostały na bloki tematyczne skoncentrowane na temacie polaryzacji w kontekście mody, grafiki, wzornictwa, architektury i wnętrz. GDD to także wydarzenia otwarte dla poszukujących inspiracji do podejmowania nowych wyzwań, zadawania pytań i nawiązywania dialogu między skrajnymi postawami.
Więcej informacji o festiwalu znajdziecie tutaj.
Oprac. na podst.:
mat. prasowe Gdynia Design Days