Aktualny motyw: Łódź Design Festival 2019

Mecenas motywu

ŁDF 2019: przewodnik po wystawach dla odwiedzających

Łódź Design Festival to wystawy, warsztaty i wiele, wiele więcej. Co przygotowali organizatorzy tegorocznej edycji dla odwiedzających w ramach wystaw? Przybliżamy tematykę kilku z nich.

JAIME HAYON na Łódź Design Festival 2019

Koncepcją instalacji Jaime Hayona „MASQUEMASK" jest stworzenie szeregu masek/twarzy inspirowanych jego grafikami oraz osobistym trójwymiarowym wszechświatem, kolorem, liniami i motywami. To podróż po powierzchni oddziałującej z formą.

Maski reprezentowały związek z kulturą i sposobem życia różnych cywilizacji, co nadal pozostaje intrygującym tematem

W jego pracach można odnaleźć wpływy różnych kultur i folkloru. Wpływy mezopotamskie, meksykańskie, rzymskie i śródziemnomorskie kształtują wygląd każdej z masek, czyniąc je wyjątkowymi. W historii maski zawsze reprezentowały bardzo prosty związek z kulturą i sposobem życia różnych cywilizacji, co jest bardzo tajemniczym i ekscytującym tematem. Były one wykorzystywane podczas scen religijnych, jak również jako część różnych czynności związanych z wierzeniami, pokojem, wojną i życiem. Określały także status czterech stron świata. Poprzez tę instalację Jaime Hayon chciał oddać hołd maskom opierając się o swoją unikalną wizję, ponieważ zawsze kochał maski i kolekcjonował je podczas swoich podróży.

Organizatorzy: Łódź Design Festival, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Agnella
Miejsce: ul. Piotrkowska 282, Centralne Muzeum Włókiennictwa
Czas trwania wystawy: 18.05.2019 (otwarcie o godz. 17:00) do 28.07.2019 r.

białe litery na czarnym tle w kolorowym obramowaniu

Na styku kultury i przemysłu

Jonas Pettersson i John Löfgren założyli Form Us With Love od razu po ukończeniu studiów w 2005 roku. Obecnie sztokholmskie studio składa się w dużej mierze z międzynarodowego zespołu projektantów. Wspólnie współpracują z markami (takimi jak IKEA) w zakresie zrównoważonych inicjatyw i prowadzą własne przedsięwzięcia, takie jak BAUX, redefiniujące rozumienie tradycyjnych materiałów budowlanych. Wśród klientów studia znajdują się Cappelini, Muuto, Shaw Contract, MDD, Thule, LG, Hem i TID.

W centrum zainteresowania Form Us With Love leży proces łączący tradycyjne działanie twórcze z innowacyjną koncepcją opartą na przejrzystym, strategicznym podejściu.

Filozofia projektowania FUWL: Form Us With Love patrzy w przyszłość, zadając pytanie: co dalej? Aby stworzyć lepsze warunki w życiu codziennym, FUWL dąży do tego, aby ich projekty wyrażały kilka prostych cech. Każdy projekt stara się wprowadzić innowację do swojej kategorii, podnosić poprzeczkę oczekiwań związanych z projektowaniem. Oznacza to tworzenie produktów z coraz lepszych materiałów, w celu budowania bardziej zrównoważonej przyszłości, ale także współpracę z partnerami w celu zwiększenia wpływu projektu na rzeczywisty świat. To budowanie czegoś, co trwa i pozostaje istotne przez pewien czas, aż do zaprojektowania jeszcze lepszych rzeczy.

Organizator: FORM US WITH LOVE
Kurator: FORM US WITH LOVE
Kiedy: 17–26 maja 2019 r.
Gdzie: Centrum Festiwalowe, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, Tymienieckiego 3, patio

grupa ludzi na tle białych półek

Poprzez swoje ciało, ludzie przekazują i interpretują uczucia, postawy i nastroje

Miłosne reżimy

„Miłosne reżimy” to zestaw emocjonalnych zachowań, które wpływają na to, jak mówimy o naszych uczuciach, jak określamy „normalne" reakcje i ustalamy, kto jest zdolny do miłości – a kto nie. Poprzez swoje ciało, ludzie przekazują i interpretują uczucia, postawy i nastroje. Technologia zmieniła sposób, w jaki wchodzimy w interakcje – zaistniał spór, który sprowadza się do tego, czy technologia zabiła romantyzm i pozbawiła nas kontaktu fizycznego, jednocześnie zabierając nas w stronę bardziej wirtualnego świata.

Siłownia oferuje możliwość ćwiczenia wykonywania romantycznych gestów: kształtowania serca, wręczania kwiatów, dawania uścisku, pocałunku i spacerowania wzdłuż plaży trzymając się za ręce. Praktyka czyni mistrza.

Organizator: Łódź Design Festival
Kuratorzy: Adi Zaffran, Bine Roth
Kiedy: 17-26 maja 2019 r.
Gdzie: Centrum Festiwalowe, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, ul. Tymienieckiego, C2

mężczyzna siedzący na krześle

Office of the future

Wystawa „OFFICE OF THE FUTURE" ukazuje futurystyczne koncepcje wnętrz biurowców przyszłości. Prezentowane projekty są efektem pracy studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Studenci otrzymali zadanie zaprojektowania wnętrz biurowców przyszłości, w których przyjdzie nam pracować około 2050 roku. Prace stworzono na podstawie czynników zmian, które zostały opracowane przez infuture hatalska foresight institute. Wystawa „OFFICE OF THE FUTURE" prezentuje 12 wybranych koncepcji wnętrz biurowców przyszłości – każda jest wyjątkowym rozwiązaniem problemów, których pierwsze symptomy pojawiają się już dziś.

Szeroka problematyka, z jaką zmierzyli się młodzi projektanci, obejmuje m.in. zagadnienia dotyczące: zaburzenia relacji społecznych, nomadyzmu, starzejącego się społeczeństwa czy braku kontaktu z naturą. Łącznie powstało około 40 różnorodnych wizji.

Laboratoryjna przestrzeń jest architektoniczną metaforą wehikułu czasu

Wystawa to futurystyczna forma nawiązująca do słynnej budowli megalitycznej – kamiennych kręgów Stonehenge, będących jednym z najstarszych zachowanych miejsc kultu na świecie. W dobie nieustającej obecności online i utraty granicy między pracą a życiem prywatnym kuratorka i projektantka wystawy Joanna Jurga zaproponowała stworzenie Futurehenge. Jest to wizja miejsca pracy w formie kolistej przestrzeni. Świetliste panele ekspozycyjne oraz zwisająca z sufitu roślinność stanowią miejsce ekspozycji prac studentów. Laboratoryjna przestrzeń jest architektoniczną metaforą wehikułu czasu, która osobom ją odwiedzającym tymczasowo pozwala przenieść się do biur przyszłości.

Organizatorzy: infuture hatalska foresight institute oraz Łódź Design Festival
Kuratorka: Joanna Jurga
Kiedy: 17–26 maja 2019
Gdzie: Centrum Festiwalowe Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, ul. Tymienieckiego 3, C2

elegancka biała hala z kwiatami

logo office of the future

od/rzeczy

Ilu przedmiotów potrzebujesz wokół siebie, żeby czuć się dobrze? Twórcy projektu „od/rzeczy”, czyli studenci School of Form w Poznaniu, zastanawiają się, czy możliwy jest koniec kultu produktu w codziennym życiu. Być może otaczające nas rzeczy są zbędne w budowaniu dobrego samopoczucia? Czy towarem luksusowym nie jest dzisiaj chwila wyciszenia, skupienie na własnym ciele i relacjach z innymi ludźmi?

Organizatorzy: School of Form & Łódź Design Festival
Kiedy: 17–26 maja 2019 r.
Gdzie: Centrum Festiwalowe, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, ul. Tymienieckiego 3, C2

plakat do wydarzenia od rzeczy

ROBIĆ/RZECZY

Człowiek nowoczesny nie ma wyboru: musi wybierać. Wybór, który miał być atrybutem wolności, w warunkach kapitalistycznego konsumpcjonizmu okazuje się pułapką: teoretycznie nieograniczonym wyborem, od którego nie ma ucieczki. Rzeczy na lata, a nie na jeden sezon? Może warto uznać, że opłaca się płacić za pracę miejscowego wytwórcy, zamiast pokrywać koszty importu, dystrybucji, paliwa i marketingu firm, które masowo produkują rzeczy tam, gdzie praca jest tania?

W potocznej świadomości przemysł i rzemiosło nadal bywają często traktowane jak wykluczające się przeciwieństwa. Współczesne „nowe rzemiosło” oznacza przede wszystkim bezpośrednią kontrolę wytwórcy nad całym procesem produkcji. Wyrób rzemieślnika różni od produktu fabrycznego przede wszystkim to, że nie jest od wytwórcy wyalienowany. Rzemieślnik – podobnie jak muzyk – tworzy całym ciałem. Wykorzystuje potencjał swoich ruchów, zmysłów, uważności, by relacje, w które wchodzi z różnymi materiałami, narzędziami i urządzeniami przyniosły zamierzony skutek. Wiedza o materiale i narzędziach sprawia, że rzemiosło – czy nowe, czy dawne – wymaga żmudnej nauki przez ćwiczenie; równocześnie jednak daje poczucie osadzenia w materii świata.

Organizator: Nów. Nowe Rzemiosło & Łódź Design Festival
Kuratorki: Ewa Klekot, Olga Milczyńska
Kiedy: 17–26 maja 2019 r.
Gdzie: Centrum Festiwalowe, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, ul. Tymienieckiego 3, C2
Projekt wystawy: Kosmos Projekt
Projekt graficzny: Danil Daneliuk
Producentka: Monika Osinkowska

plakat robić rzeczy

„30" – wystawa Ceramiki Paradyż

Ceramika Paradyż, wieloletni Mecenas Festiwalu od lat napędza polskie wzornictwo, świętując w tym roku jubileusz 30-lecia istnienia na rynku. Produkty firmy charakteryzują się wyjątkowym designem, jakością i funkcjonalnością. Dokładnie te same wartości stanowiły jedne z priorytetów i symbole szkoły Bauhausu, która rozpoczęła swoją działalność dokładnie 100 lat temu. By docenić wkład tej przełomowej uczelni w rozwój współczesnej sztuki, wzornictwa przemysłowego i architektury, Ceramika Paradyż przygotowała tegoroczną wystawę inspirowaną filozofią zapoczątkowaną przez jej twórców z Weimaru, Dessau oraz Berlina.

Dwie okrągłe rocznice skłaniają do pochylenia się nad dotychczasowym dorobkiem oraz kierunkiem przyszłego rozwoju wzornictwa

Wystawa jest również doskonałą okazją do interpretacji tegorocznego hasła „Dobre Życie”. Dla każdego z nas będzie ono oznaczało coś zupełnie innego, w inny sposób będziemy dążyć do spełnienia, osiągnięcia szczęścia i celebrowania życia. To sprawia, że każdy z nas buduje swoją wyjątkową historię, wykorzystując do tego inne emocje, przedmioty czy miejsca.

Organizator: Ceramika Paradyż
Kiedy: 17– 26 maja 2019 r.
Gdzie: Centrum Festiwalowe Art_Inkubator w Fabryce Sztuki, ul. Tymienieckiego 3, C0

Poza tym, czeka na Was wystawa pn. „Słownik Dobrych Łodzianizmów", którą opisywaliśmy . O pozostałych wystawach przeczytacie na stronie organizatora.

Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe Łódź Design Festival