Aktualny motyw: Luksusowy taras na Lato

czarny logotyp Spensen mecenasa motywu Luksusowy taras na MAGAZIF.com

Mecenas Motywu

Mazda Design 2019 – znamy wyniki

Tytuł Grand Prix konkursu i pierwsze miejsce w kategorii PRZESTRZEŃ otrzymała praca pt. „Miko”, autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej. Jury doceniło prostotę koncepcji i sposób prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc naturalne wrażenie mijania czasu.

Mazda Design po raz dziesiąty

Minęła dekada od chwili przeprowadzenia pierwszej edycji konkursu projektowego Mazda Design. Przez kolejne lata uczestnicy zaprojektowali kilka tysięcy obiektów z różnych dziedzin designu, a zmiany, jakim podlegał sam konkurs były ściśle związane z ewolucją języka projektowania japońskiej marki.

Jubileuszowa edycja to czas, żeby pozwolić sobie na oddech i chwilę przerwy, a także refleksję, w jaki sposób kształtujemy naszą przestrzeń życiową i jak rozumiemy poczucie komfortu. Zachętą stała się koncepcja „MA”, która oznacza dosłownie „przestrzeń pomiędzy”, „pauzę” czy „oddech” i wyraża japońską filozofię postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki i projektowania, którego naczelną zasadą jest „mniej daje więcej”. Ta filozofia odcisnęła głębokie piętno na Nowej Maździe 3, która stała się inspiracją tegorocznej edycji konkursu.

Zwycięzców Mazda Design 2019 wyłoniło jury: Tomek Rygalik, Edgar Bąk, Anna Grużewska, Marcin Rusak (laureat Mazda Design Award 2017) oraz Alicja Patanowska (laureatka MDA 2018) oraz Jo Stenuit – Dyrektor Designu Mazda Motor Europe.

Mazda Design 2019: znamy zwycięzców

Znaczenie koncepcji „MA” najlepiej zinterpretowały kobiety – to one zdobyły główne nagrody we wszystkich kategoriach. Biorące udział w zmaganiach projektantki potrafiły we wdzięczny i sugestywny sposób przełożyć ideę konkursu na swoją wrażliwość i własny język projektowania.

Zdaniem jurorów powyższe kryteria najpełniej zrealizował projekt „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej zgłoszony w kategorii PRZESTRZEŃ. Praca otrzymała tytuł GRAND PRIX, a jej autorki nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.

wyjątkowy zegar ścienny miko Grand Prix Mazda Design 2019
Miko
Miko może być alternatywą dla tradycyjnego zegara ściennego, wywołując naturalne wrażenie mijania czasu

Jury doceniło idealny minimalizm i piękno prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc efektowne iluminacje będące zapisem zmian kierunku i natężenia naturalnego światła słonecznego. Miko może być alternatywą dla tradycyjnego zegara ściennego, wywołując naturalne wrażenie mijania czasu wraz ze zmianą układu światła i cienia na powierzchni ścian. To praca głęboko związana z ideą MA, w której to, co niematerialne odgrywa decydującą rolę – światło podkreśla funkcje i eksponuje piękno przedmiotu.

nietypowy zegar ścienny miko Grand Prix Mazda Design 2019
Miko

W kategorii CZŁOWIEK pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych otrzymała Ewa Nowak za projekt pt. „Incognito”. Ta piękna i urzekająca prostotą maska jest efektownym symbolem zagrożeń, które czyhają na ludzi we współczesnym świecie i mogą eskalować w przyszłości – zagrożeń w postaci inwigilacji i braku anonimowości. Maska, pełniąca również rolę biżuterii, ma za zadanie zapewnić użytkownikowi swobodę i komfort poprzez ochronę wizerunku przed wszechobecnymi kamerami i systemami rozpoznawania twarzy. W tym sensie „Incognito” stanowi ochronę przed niechcianymi bodźcami, co było główną treścią zadania w tej kategorii.

kobieta w białej bluzce z nietypową metalową maską Incognito
Incognito
nietypowa metalowa maska Incognito w ramach Mazda Design 2019
Incognito

W rywalizacji na alternatywne logo Mazdy na kolejne stulecie marki (kategoria ZNAK) pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych za projekt pt. „Synergia” otrzymały projektantki Natalia Konowałek i Dominika Baran.

grafika Mazdy 3 2019 z wyświetlaczem zamiast znaczka marki Mazda
Synergia
czarna grafika z dwoma zegarami samochodowymi obok nawigacji
Synergia

Jury przyznało nagrodę znakowi, który jest innowacyjny, dynamiczny, a zarazem niezwykle prosty. Logo wykorzystuje właściwości ekranów OLED stając się kolejną, żywą płaszczyzną bryły samochodu. Połączenie zaawansowanej technologii i szlachetnego minimalizmu odzwierciedla założenia, którymi kierują się projektanci nowych modeli Mazdy, a zmienna i subtelna linia znaku odwołuje się do japońskiej tradycji i dbałości o detal.

Ponadto jury postanowiło przyznać wyróżnienie za projekt pt. NIERZECZ autorstwa Marleny Karpy, Teresy Otulak oraz Agaty Legawiec. W odpowiedzi na zadanie w kategorii CZŁOWIEK –  w której do zaprojektowania był przedmiot zwiększający komfort życia codziennego poprzez minimalizowanie nadmiaru bodźców płynących z otoczenia – projektantki zaoferowały koncepcję „nierzeczy”. Jak podkreśliły: „Rzecz w tym, że nie rzecz jest rozwiązaniem”, dając do zrozumienia, że odpowiedzią na zadanie nie jest konkretny przedmiot, lecz krytyczne podejście do funkcjonalności przedmiotów i potrzeby ich tworzenia.

gra słowna w ramach konkursu Mazda Design 2019
NIERZECZ
diagram słowny w ramach Mazda Design 2019
NIERZECZ

Wszystkie nagrodzone prace, a także inne wyróżniające się projekty tegorocznej edycji konkursu zostaną zaprezentowane podczas Łódź Design Festival. Ponadto na specjalnej wystawie MAZDA DESIGN ICONS po raz pierwszy w Polsce będzie można zobaczyć obiekt z kolekcji FLORA stworzonej przez Marcina Rusaka, laureata nagrody Mazda Design Award 2017. Zwycięzcy odbiorą nagrody podczas uroczystej gali 25 maja 2019 r. na zakończenie tegorocznej edycji Łódź Design Festival, którego jednym z partnerów jest Mazda. W trakcie tego wydarzenia poznamy również nazwisko kolejnego laureata Mazda Design Award. Wyróżnionemu przyznana zostanie specjalna nagroda w wysokości 50 tys. złotych za najciekawszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich 3 lat.

MAGAZIF objął konkurs patronatem medialnym.

Fot. i oprac. na podst.:
mat. prasowe Mazda Design