Patchwork zgrany z wnętrzem – tkanina artystyczna boro niczym piękne obrazy

Czasem najważniejsze inspiracje pochodzą z miejsc, w których nie zawsze się ich spodziewamy. Detal, fotografia czy tkanina mogą stać się początkiem nowych projektów, a nawet – filozofii, która towarzyszy twórcom. Tak było w przypadku spotkania architektów ze Studia Organic z artystycznymi tkaninami. Wszystko zaczęło się od oceny prac w konkursie „Trzeci wymiar patchworku”.

Aga Kobus i Grzegorz Goworek, duet projektowy tworzący Studio Organic, często angażuje się w konkursy wspierające młode talenty. W marcu tego roku architekci uczestniczyli w roli jurorów, w konkursie „Trzeci wymiar patchworku”. Jego laureatką została Katarzyna Pleśniak, której praca i estetyka w jakiej się porusza, otworzyła architektów na dziedzinę sztuki jaką jest tkanina artystyczna.

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Boro: miłość od pierwszego wejrzenia

– Zetknęliśmy się z takim poziomem wrażliwości, kunsztem i estetyką, które z nami rezonują na wielu płaszczyznach. Łączą się z naszym uwrażliwieniem na sztukę i rzemiosło dalekiego wschodu, przede wszystkim Japonii. Wyjątkowo zwróciła naszą uwagę tradycyjna, japońska technika boro, polegająca na zszywaniu i ręcznym łataniu różnych kawałków tkanin, przeszywając je ściegiem zwanym sashiko, w dosłownym znaczeniu: małe ukłucia – opowiada Aga Kobus. 

Tworzenie tego rodzaju tkanin sięga w Japonii początków XVI wieku i wynikało głównie z biedy. Tekstylia boro robiono z tradycyjnych tkanin kasuri. Powstały efekt mozaiki wynikał z użycia różnych gatunków tkanin, które w zależności od splotu, wzoru oraz sposobu użytkowania przyjmowały różne odcienie wybarwienia indygo.

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Inspiracja

Na przełomie XX wieku oryginalną urodą tkanin boro zainteresowali się kolekcjonerzy, dzięki czemu stała się ona źródłem inspiracji dla artystów i projektantów. Techniką powstawania tkaniny zainspirowała się również laureatka wcześniej wymienianego konkursu, która stworzyła oryginalny a przede wszystkim piękny i oddziałujący na zmysły quilt „Nów”. 

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

– W naszej pracowni powstały już pierwsze projekty stawiające tkaninę artystyczną w roli podmiotu we wnętrzu. Inspirowaliśmy się pracami Mary Hark – Driftless reveries series, Malou Zryd i Katarzyny Pleśniak. W naszym odczuciu tkanina ma dodatkową, nieporównywalną z niczym wartość wyrazu – delikatność jej materii w zderzeniu ze środowiskiem obrazuje upływ czasu. Jest dokumentem historii ludzkich losów, artefaktem podniesionym do rangi sztuki – mówi Grzegorz Goworek. 

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

Filozofia

Współczesny wymiar techniki boro, możemy odnieść do bliskim nam filozofii zrównoważonego rozwoju i koncepcji filozoficznej Kintsugi. Ta ostatnia mówi o pięknie niedoskonałości, pięknie tego, co kruche, ulotne, zużyte, nadszarpnięte zębem czasu. W dziedzinie projektowania i wytwarzania ubrań wpisuje się ona w trendy ekologiczne i recyclingowe jako sprzeciw wobec konsumpcjonizmu.

Fot. i oprac. na podst.: 
mat. prasowe Studio.O

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama