Plastik kojarzy Ci się z kiczem i unikasz go jak ognia? Niepotrzebnie – tworzywa sztuczne już na dobre rozgościły się w salonach. Wystarczy spojrzeć na słynne projekty Vernera Pantona lub Philippe’a Starcka. A teraz do tego grona coraz chętniej dołączają kolejni producenci i projektanci.
Plastikowe designerskie perełki Kartella
Najnowsza seria lamp Kartella nosi bardzo adekwatną nazwę – Kabuki, pochodzącą od japońskiego słowa kabuku, które oznacza „bycie odmiennym, wyróżniającym się”. Jej twórcą jest włoski projektant Ferruccio Laviani, który począwszy od 1991 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Kartella, tworząc kolejne flagowe projekty marki. W 2008 roku lampy Lavianiego można było oglądać na poświęconej im wystawie w Metropol Dolce & Gabbana w Milanie.
F(i)LOSofia Philippe’a Starcka
Starck to designer o imponującym portfolio, na które składa się około 10 tysięcy projektów, w tym jedno z najsłynniejszych krzeseł świata, Louis Ghost, przygotowane dla Kartella. Podobnym powodzeniem cieszą się lampy, które zaprojektował dla włoskiego Flosa. Informacja, którą możemy znaleźć na stronie firmy, rzuca nieco światła na fenomen projektów Starcka: „Piękne dzieci pochodzą ze związków, w których rodzice się kochają. A ja darzę miłością rodzinę Gandini od zawsze, a zwłaszcza teraz, kiedy Piero Gandini daje nam, projektantom, wraz z najnowszą technologią i najwyższą jakością, możliwość bycia wolnym w naszej kreatywności” – czytamy.
„Mała Utopia”
– Najlepszy scenariusz to taki – wyznał Stefan Diez podczas jednego z wywiadów – w którym jesteśmy zachęcani do wykorzystania naszych zdolności do stworzenia małej Utopii: ekscytujących produktów z dużą dozą energii intelektualnej przy użyciu niewielu materiałów, które przeważają nad powierzchownością. I taką właśnie „małą Utopią” jest lampa Rope Trick, którą Stefan Diez zaprojektował dla HAY, łącząc kreatywne podejście do wykorzystania znanych materiałów z zaufaniem do inteligencji użytkownika.
Plastik w wersji organicznej
Projekty słynnej Zahy Hadid przywodzą na myśl ruch, ale nie ten gwałtowny, lecz płynny i pełen wdzięku. A także wyrafinowany. Mimo że projektując oświetlenie, architektka zazwyczaj używała szkła, potrafiła wykorzystać po mistrzowsku także zalety tworzyw sztucznych.
Birdie – klasyk z detalem
Ludovica i Roberto Palomba, para architektów z Milanu, zaprojektowali, a właściwie zredefiniowali dla Foscarini klasyczną lampę abażurową, dodając do niej małą… gałązkę.
Lampa, z którą się zaprzyjaźnisz
Dog Lamp co prawda nie zacznie machać na Twój widok ogonem, ale za to rozpromieni się, gdy ją pogłaszczesz. „Głowę” Dog Lamp możesz dowolnie ustawić, aby skierować światło tam, gdzie go potrzebujesz.
Jeśli nie przypadła Ci do gustu żadna z naszych propozycji i po prostu nie potrafisz przekonać się do plastiku w wersji reprezentatywnej, zajrzyj do zestawienia lamp metalowych lub z odzysku.
Fot. i oprac. na podst.:
Kartell, Studio Laviani, Ylighting, Foscarini, Hay, Wikipedia, Diez Office, Flos, Starck Official Website, Smith, Barbeu, Slamp, Zaha Hadid Architects, Artemide, Foscarini, Propaganda