Aktualny motyw: Luksusowy taras na Lato

czarny logotyp Spensen mecenasa motywu Luksusowy taras na MAGAZIF.com

Mecenas Motywu

Zalesić po chińsku: las wertykalny

Chiny słyną z dużej gęstości zaludnienia, a prowincja Jiangsu na wschodzie, nad rzeką Jangcy, dodatkowo z kumulacji zakładów przemysłowych. Jak wydrzeć takiemu miastu jak Nankin skrawek ziemi, żeby znów złapało oddech?

Na to pytanie znajdziemy odpowiedź od razu, jak tylko zobaczymy zielony wykrzyknik pośród tradycyjnej betonowej monotonii. Wieżowce, które zaprojektował Stefano Boeri, będą bowiem przyciągały wzrok, zwłaszcza ten zmęczony codziennym ślęczeniem przed monitorem. Zieleń, która wybija się z betonowej dżungli, ma 200 metrów wysokości – bo tyle ma wyższy z dwóch budynków, na których ją umieszczono.

Gdyby posadzonymi w pionie roślinami tradycyjnie obsadzić kawałek ziemi, las zająłby 20 000 m2.

Beton oswojony

Oswajanie betonu przez zazielenienie go – ten trend można zauważyć w wielkich aglomeracjach, które na tapetę wzięli np. projektanci skupieni wokół Boeri Studio. Pierwsze drzewa posadzono na tarasach dwóch wieżowców na Porta Nuova Isola w Mediolanie w 2014 roku, a projekt nazwano Bosco Verticale. Pierwotnie skupisko przemysłu lekkiego i pracowni rzemieślniczych, dziś teren mieszkalno-usługowy, i oczywiście zielony. Dużych i średnich drzew na dwóch wieżowcach posadzono 480, małych drzew jest 300, krzewów 5000, a bylin aż 11 000. Gdyby posadzonymi w pionie roślinami tradycyjnie obsadzić kawałek ziemi, las zająłby 20 000 m2.

Zabudowa wertykalna

Specjaliści od zagospodarowywania przestrzeni miejskiej chętnie sięgają po rozwiązania takie jak wspomniane wieżowce, oszczędzając w ten sposób cenne miejsce. Każdy taki budynek pozwala zastąpić ok. 50 000 m2 zabudowy jednorodzinnej. Miasta nie muszą więc rozlewać się na okoliczne tereny niezurbanizowane, bo mogą piąć się ku górze, nie rezygnując z zieleni w ścisłym sąsiedztwie mieszkań. Poza Mediolanem i Nankin pierwszy wertykalny las powstaje również w holenderskim Utrechcie. Tu też staną dwa wieżowce, jeden projektu Boeri Studio, a drugi autorstwa duńskiego studia MVSA.

Zalesione tarasy The Hawthorn Tower Boeriego zastąpią ok. 1 ha lasu, a drzewa, kwiaty, i inna roślinność, o którą będą dbali wykwalifikowani pracownicy, przetworzy 5,4 tony dwutlenku węgla. Założenie jest takie, żeby stworzyć nowe centrum zdrowotne Utrechtu, z zielenią, miejscami do ćwiczenia i uprawiania jogi oraz przestrzenią wystawienniczo-informacyjną prezentującą projekty wertykalnego zalesiania realizowane na całym świecie.

Architektura inspirowana biologią

Projekty Boeriego bliźniaczo podobne do Bosco Verticale w Mediolanie to wspomniane Nanjing Vertical Forest w chińskim Nankin i The Hawthorn Tower w Utrechcie oraz Tower of Cedars w Lozannie. Kolejne budynki staną w Paryżu, albańskiej Tiranie oraz Szanghaju. Wszystkie wykorzystują wielobarwność liści zamiast tradycyjnego zdobienia elewacji. Skupisko zieleni na małej powierzchni tworzy mikroklimat i w naturalny sposób chroni przed promieniami słonecznymi oraz hałasem, liście filtrują też zanieczyszczenia, które wyłapują z powietrza i przy okazji je nawilżają oraz produkują tlen. Właśnie te właściwości roślin wykorzystuje się obecnie w architekturze inspirowanej biologią, która podąża nie tylko za nowymi technologiami, zapewniającymi zrównoważony rozwój. Ta gałąź architektury kreuje własne ekotrendy, czerpiąc garściami z uzdrawiających właściwości żywej zieleni.

to właśnie beton, a konkretnie budynki z niego zbudowane, staje się podwaliną nowego miniekosystemu…

Ekosystem na betonie

Las wertykalny, w którym nagromadzenie gatunków jest duże, zapewnia też utrzymanie bioróżnorodności. Rośliny tworzą układ naczyń połączonych, czyniąc środowisko bardziej przyjaznym człowiekowi, ale też dają schronienie licznym owadom i ptakom. I tak oto w dość przewrotny sposób to właśnie beton, a konkretnie budynki z niego zbudowane, staje się podwaliną nowego miniekosystemu…

projekt wieżowca z zielenią na elewacji
Bosco Verticale w Mediolanie
taras wieżowca z drzewem
Bosco Verticale w Mediolanie
alpinista pielęgnuje zieleń wieżowca
Bosco Verticale w Mediolanie
zielona elewacja wieżowca
Bosco Verticale w Mediolanie
balkon wieżowca z zieloną elewacją
Bosco Verticale w Mediolanie
projekt zielonej elewacji wieżowca
Bosco Verticale w Mediolanie
projekt zielonych wieżowców w Chinach
Nanjing Vertical Forest w Nankin
zielony wieżowiec w chińskim mieście
Nanjing Vertical Forest w Nankin
projekt zielonego wieżowca w Lozannie
Tower of Cedars w Lozannie
projekt zielonego wieżowca w Lozannie w całości
Tower of Cedars w Lozannie
zielony wieżowiec w Utrechcie
The Hawthorn Tower w Utrechcie
projekt zielonego wieżowca w Utrechcie
The Hawthorn Tower w Utrechcie
parter projektu zielonego wieżowca w Utrechcie
The Hawthorn Tower w Utrechcie

Oprac. na podst.:
archdaily.com
designboom.com

biophilic design

Czytaj więcej

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

wykładzina w dwóch szarościach a na niej skórzana brązowa kanapa
Naturalnie od samej podłogi – wykładziny Hybrid 2tec2

Życie uczy nas, że nawet bujając w obłokach, warto czasem spojrzeć pod nogi, by być bezpiecznym. Coraz częściej zwracamy uwagę na to, po czym chodzimy oraz jak nam się chodzi. Podłoga może dawać więcej niż się wydaje, zwłaszcza jeżeli jest pokryta nieprzypadkowym materiałem o konkretnych właściwościach i odpowiednim wzorze.

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

Hotel ze starego biurowca w Londynie projektu Grzywinski+Pons
Broken Wharf London: w krainie dychotomii

Grzywinski+Pons odmienili znajdujący się w sercu Londynu biurowiec z lat 70. w miejsce, które idealnie oddaje ducha hospitality. Locke at Broken Wharf to liczący 113 pokoi hotel z barem, restauracją, salonem i strefą coworkingową.

trendy

zielona nowocześnie urządzona przestrzeń socjalna w open space biurowca
Zieleń w biurze: biophilic design

Natura towarzyszy człowiekowi od zawsze. Jak pokazują wyniki najnowszych badań, ma na niego zbawienny wpływ również i dziś, zwłaszcza w miejscu pracy. Dlatego też czas ponownie zwrócić się ku projektowaniu w zgodzie z naturą.

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

inspirujący design we wnętrzach MAGAZIF
Gram w zielone: w domu, pracy i na balkonie!

Choć miejsce roślin to zwykle ogród, chętnie przenosimy je do innych miejsc: mieszkań i biur. Rośliny doniczkowe, o których pięknie i właściwościach prozdrowotnych, na co dzień zapominamy, pomoże nam na nowo odkryć i docenić Maciej Walczak (PROSCAPE), architekt krajobrazu.

wertykalne ogrody

Czytaj więcej

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

boxy w przestrzeni biurowej open space porośnięty zieloną roślinością
Miejsca pracy w rozkwicie, czyli biophilic design w praktyce

Biophilic design jest obecnie popularnym trendem w przestrzeniach publicznych i dobrze, bo wysmakowane wnętrze w połączeniu z naturalnymi, zielonymi akcentami dostarcza przyjemnych wrażeń estetycznych. Chodzi tu jednak o dużo więcej. O dobranie takich roślin, które oczyszczą powietrze z toksyn w biurach, gdzie jest ich szczególnie wiele.

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

wertykalny obraz z mchu
Las w głębi domu lub biura – zalety i funkcje naturalnych wertykalnych ogrodów

Ekologiczne, estetyczne i funkcjonalne wertykalne ogrody mogą być tworzone z mchu lub różnych roślin. Zwiększenie ilości tlenu w pomieszczeniu to nie jedyna korzyść związana z wprowadzeniem tego dodatku we wnętrzu komercyjnym lub prywatnym. Jakie są inne?

Wyposażenie / meble, dekoracje, dodatki do domu

kobieta siedząca zielonym boxie akustycznym VANK_WALL JUNGLE z otwartymi szklanymi drzwiami i roślinami na zewnętrznej ścianie
Kawałek dżungli w biurze – VANK_WALL JUNGLE

Dzisiejszy smog akustyczny stał się zagrożeniem równie poważnym co smog, z którym walczą władze miast. W biurach, czyli w jego naturalnym środowisku, można sobie z nim radzić, wykorzystując rośliny i ich nadzwyczajne zdolności. Rodzina boksów akustycznych VANK_WALL wzbogaciła się o boks rodem z dżungli – wyłożony żywymi roślinami JUNGLE.

Wnętrza / aranżacje i projekty wnętrz

restauracja w zielonych odcieniach i granitowych elementach
Andrés Jaque we wnętrzu hiszpańskiej restauracji: zieleń i marmur

Andrés Jaque wziął na warsztat kanoniczne elementy europejskiej estetyki kawiarnianej, obowiązującej od Wiednia do Paryża – marmurowe blaty stolików i tapicerowane krzesła na chromowanych nogach. Po czym użył ich do wykreowania spektakularnego, wręcz teatralnego efektu.