Magda Gazur: ceramika z Bolesławca i „błąd” ludzki

Rozmawiamy z Magdą Gazur, która na co dzień projektuje ceramikę dla Fabryki Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” w Bolesławcu – miejscu kojarzonym z pięknymi, tradycyjnymi formami ceramicznymi, które „od zawsze” ozdabiają nasze stoły.


Warning: Undefined array key 0 in /home/admin/domains/magazif.com/public_html/wp-content/themes/wp_magazif/functions.php on line 415

Warning: Attempt to read property "ID" on null in /home/admin/domains/magazif.com/public_html/wp-content/themes/wp_magazif/functions.php on line 415
biało-niebieska malowana ceramika stołowa w aranżacji

Blue Line Modern / Manufaktura

zdjęcie Magdy Gazur

Magda Gazur

Na co dzień tworzy Pani formy dla marki Manufaktura z Bolesławca. Czy w „solowych” projektach jest Pani inną osobowością twórczą?
Tych projektów prywatnych, unikatowych jest coraz mniej, bo sam proces tworzenia dla fabryki i projekty związane z wystawiennictwem dają mi kompletne poczucie samorealizacji. W tym roku na Łódź Design Festival będę miała okazję opowiedzieć o procesach produkowania nie tylko kamionki bolesławieckiej, ale także kryształu i porcelany – w ramach jednej z wystaw, której jestem kuratorem. Dzielenie się doświadczeniami związanymi z metodologią projektowania, powiązaną z tradycją i rzemiosłem to fascynująca materia do pracy nad sobą.

ceramiczna twarz kobiety

L’s Girl, czyli dziewczyna od Lichtensteina / Magda Gazur

ceramiczne i malowane kolorowe głowy królików

Króliki / Magda Gazur

Tradycyjne ceramiczne naczynia z Bolesławca to klasyka polskiego wzornictwa, zakorzeniona w sztuce ludowej. Co z tradycyjnych metod wytwarzania ceramiki ocalało w procesach produkcyjnych praktykowanych w fabryce?
Choć Fabryka Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” z roku na rok rozrasta się i wzbogaca o nowe procesy produkcyjne, to jednak wciąż zachowuje metody zakorzenione w tradycyjnym wytwarzaniu, dopasowywane do potrzeb produkcji.

Formowanie naczyń na toczkach lub odlewanie w formach gipsowych od lat są znane w przemyśle ceramicznym. Wciąż są wykonywane ręcznie. Jedną z najbardziej charakterystycznych i spektakularnych technik  jest jednak zdobienie wyrobów kamionkowych metodą stempelkową – to wymagające zdolności i wiedzy zajęcie. Osoba dekorująca wyroby w „Manufakturze” musi zdobywać doświadczenie latami. Na każdy wyrób nanoszona jest dekoracja za pomocą stempla maczanego w odpowiednich farbach ceramicznych, które potem utrwalane są podczas wypału w piecu.

Dekoracje muszą być nanoszone według wyznaczonego wzoru i według odpowiednich zasad, a mimo to każdy powstały element jest indywidualną, niepowtarzalną formą. Dla nas „błąd” ludzki jest jednym z najcenniejszych elementów rzemiosła artystycznego.

biało-niebieska malowana ceramika stołowa

Blue Line Modern / Manufaktura

ceramiczny talerz z częściowym czarnym wzorem

Talerz z kolekcji PIXEL / Manufaktura

ceramiczny talerz z czarnym wzorem

Talerz z kolekcji PIXEL / Manufaktura

Dużymi krokami zbliżają się targi Ambiente. Co w tym roku Manufaktura przygotowała na frankfurckie święto wnętrzarskie?
Z początkiem lutego Manufaktura startuje ze sprzedażą nowej kolekcji o nazwie Flower Line. Chcemy pokazać, jak podchodzimy do wzorów tradycyjnych. Zaprezentujemy nowe rozwiązania i interpretacje, nawiązując do przestrzeni ogrodu – miejsca spotkań na łonie natury i celebrowania wspólnych posiłków przy jednym stole.  Będzie kolorowi i kwiatowo.

Jacy twórcy, projektanci i jakie style Panią inspirują?
Przemawiają do mnie artyści bardzo wyraziści. Choć to oczywiście subiektywna ocena. Jednak działając na polu projektowania graficznego, zawsze byłam zafascynowana twórczością w stylu pop art, jak chociażby, Royem Lichtesteinem – głównie ze względu na rytmikę jego grafik, pełnych akcentów muzycznych, które odgrywają ogromną rolę w moim życiu prywatnym.

Ważny dla mojej twórczości jest wpływ wzornictwa przemysłowego lat 60. i 70. i to w każdej dziedzinie projektowej. Niezmiennie zachwycają mnie realizacje profesora Zbigniewa Horbowego, u którego zadziwia niesamowite wyczucie formy i konsekwencja w działaniu, a tym samym rozpoznawalność twórcy przez tworzone obiekty.

Myślę, że fascynacja tym okresem jest mocno zakorzeniona w moim wczesnym dzieciństwie, w którym stykałam się z przedmiotami z lat 60. i 70.

aranżacja salonu z ceramiką wiszącą na ścianie

Kolekcja Lata 60. / Manufaktura

malowana ceramika wisząca na ścianie

Kolekcja Lata 60. / Manufaktura

malowana biała ceramika na ścianę

Rabit Stories / Magda Gazur

malowany ceramiczny kafel ze złotą oprawą

Kafel / Magda Gazur

Przeczytaj o nowoczesnej ceramice

Oceń ten artykuł

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Redakcja MAGAZIF

Artykuły redakcji portalu MAGAZIF.com

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama